27 mei 2016

‘We besloten te gaan leren door fouten te maken’ zegt Sofyan Mbarki tijdens zijn afscheid van ’t Calvijn college

WhatsApp-Image-20160527 (1)

Foto: Selfie van scholier Omar en Sofyan op het Calvijn college

Na 6 jaar nam Sofyan Mbarki deze week afscheid als teamleider van het Calvijn college. De vmbo / mbo school in Amsterdam Slotervaart die ‘in 2004 het toonbeeld van alles wat er mis was met het beroepsonderwijs, met Slotervaart en met integratie. Elf jaar later gaat het goed met de school (…)’ Een uitgebreid stuk, geschreven over het de metamorfose van het Calvijn college de afgelopen jaren lees je hier.

Dit stuk uit afscheidsspeech van Sofyan wil ik jullie niet onthouden:

“Van een gebouw waar beveiligers op de gangen liepen, naar een gebouw waar leerlingen elkaar herinneren aan de afspraken. Van school zonder werkende pc’s naar een gebouw met Wifi waar leerlingen rondlopen met Ipads. Van een sfeer waar iedereen bang was om fouten te maken, naar een sfeer waar je fouten moet maken om van te kunnen leren, en ik kan nog heel lang verder gaan.”

(…)

“Je ziet bij veranderingen in het onderwijs, dat men gaat sleutelen aan de structuur van de organisatie, dat individuele docenten geschoold gaan word
en, daar hebben we nu in Amsterdam de zogenaamde lerarenbeurzen voor bedacht. Maar we vergeten vaak dat
cultuur een zeer belangrijke rol speelt in het functioneren van de organisatie en de individuele docent en het team.FullSizeRender (1) De grootste verandering op het Calvijn is wat mij betreft, de culturele geweest; waarbij we het heft in eigen hand hebben genomen. Waarbij we de regie hebben genomen en tegen elkaar hebben gezegd; We gaan met elkaar aan de slag en we gaan leren door fouten te maken, we gaan daarbij uit van de juiste intentie van een ieder.”