27 juni 2012

Aanpassingen erfpachtberekening nodig

Erfpacht is een goed, solidair systeem dat ons in staat stelt in de stad te blijven investeren en waar iedereen van profiteert, nu en in de toekomst. Er zijn aanpassingen nodig, zoals ook blijkt uit een onderzoek van de Rekenkamer naar de effectiviteit en doelmatigheid van erfpacht. Het mag niet zo zijn dat door onduidelijkheden en een gebrek aan transparantie sommige mensen veel betalen, en anderen juist weer weinig.

De Rekenkamer heeft de manier waarop de hoogte van de erfpachtcanons bepaald wordt onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat op een aantal vlakken verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid aan te raden is.

In het kort moet het proces transparanter en beter voorspelbaar zijn. Nu is het zo dat een gemeentelijke berekening van de erfpachtcanon nogal eens kan fors verschillen van de aanbieding die is vastgesteld oop basis van een advies door onafhankelijke experts. Dit kan niet de bedoeling zijn.

De berekeningsmethode van erfpacht moet eenvoudig en duidelijk zijn, opdat de verschillen tussen berekeningen niet groot kunnen zijn.

Eerder pleitte ik al voor het opzetten van een website waar je altijd kunt zien wat de erfpachtcanon nu is, en wat hij in de toekomst zal zijn. Ook moet er eerder duidelijkheid zijn wat er te gebeuren staat bij afloop van het tijdvak en dient er een eenduididige berekeningsmethode te zijn.

Dat betekent: geen ruzie meer tussen gemeente en externe deskundigen over hoe we de erfpacht berekenen.

We danken de Rekenkamer voor het onderzoek en gaan de komende tijd in gesprek met het college over de conclusies en aanbevelingen.