25 juni 2012

Duurzaamheid: ‘Amsterdam laat kansen liggen’

Op een zonnige woensdagavond, aan de oever van het IJ vond op 20 juni het eerste duurzaamheidscafé van de PvdA Amsterdam plaats. De avond begon met een gezamenlijke aftrap met het hernieuwde initiatief van de landelijke werkgroep PvdA Duurzaam, waarbij via Skype live contact werd gelegd met aanwezigen op de klimaattop in Rio de Janeiro.

Op onze eerste avond hadden we voor de aanwezigen een spreker van formaat in petto: de geboren New Yorker Robert Rubinstein. Robert is ‘Social Entrepreneur’ en de oprichter en drijvende kracht achter TBLI. TBLI staat voor Triple Bottom Line Investing en is een kenniscentrum en netwerkorganisatie voor institutionele beleggers die zich bij hun investeringsbeslissingen laten leiden door milieu- en maatschappelijke aspecten, en goed bestuur. Ieder jaar organiseert Rubinstein een drukbezocht congres waar grote pensioenfondsen en overheden op af komen, steeds in een ander land.

‘Amsterdam loopt achter’
Een ruime driekwartier ging Robert op levendige wijze met de zaal in discussie. In tegenstelling tot veel PvdA’ers gelooft Robert maar ten dele in de kracht van de overheid. De Nederlandse overheid en ook de gemeente Amsterdam hebben de afgelopen jaren te veel kansen laten liggen om grootschalige infrastructuur aan te leggen voor duurzame ontwikkeling.

Nederland heeft de kennis en productie in huis, maar onvoldoende bestuurlijke daadkracht en vernieuwingsgezindheid. Het is geen toeval dat Duitsland en niet Nederland voorloopt op gebied van zonne-energie. Nederland heeft te veel de neiging kleinschalige projecten te willen ondersteunen, wat internationaal geen zoden aan de dijk zet.

Korte termijndenken domineert
De financiële sector is veel simpeler dan zij zelf doet geloven, aldus Robert. Zij bestaat uit alfamannen die korte termijn winsten nastreven en zich graag onder gelijkdenkenden begeven. Het is zijn ervaring dat het er niet om gaat met onderzoek aan te tonen dat duurzame investeringen de financiële sector beter van dienst zijn dan conservatieve investeringen in de oude industriële sectoren. Dat is door kredietcrisis afdoende aangetoond. Investeren in luchtbellen loont niet. Het is echter een gesloten sociale gemeenschap die door missiewerk ervan doordrongen moet worden dat investeren in duurzame ontwikkelingen geen linkse retoriek is, maar een verstandige financiële keuze.

Na het inspirerende verhaal van Robert is de zaal in drie groepen uiteengegaan. In de werkvorm van het wereldcafé werden thema’s die als arbeidsmarkt, jouw buurt en internationaal besproken. Uiteraard gerelateerd aan duurzaamheid. Dat leverde levendige discussies op, die worden vertaald in korte bijdragen voor een volgend café.

Wil jij er de volgende keer ook bij zijn. Stuur dan een mail naar micha.pvda@gmail.com.