12 april 2012

Hockeyend op zoek naar een baan

Woensdag 11 april heb ik de kick-off verzorgd bij hockeyclub THC Hurley voor een project in het kader van de inzet om mensen weer naar werk te begeleiden (social return). Hurley heeft het initiatief genomen voor een reintegratieproject voor 30 langdurige werklozen in de leeftijd van 18-35 jaar. Het is een samenwerking tussen Hurley, DWI Herstelling Werk en Uitvoering, en zes uitzendbureaus. Zowel de uitzendbureaus als hockeyvereniging nemen hiermee hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Als een jongere langere tijd langs de zijlijn staat is het niet makkelijk om zomaar weer mee te doen. Een energieke omgeving waarin je je kunt oriënteren op de arbeidsmarkt is dan een heel mooie kans. De jongeren hebben de afgelopen weken hockeyles gekregen van professionele coaches  van Hurley. Vandaag spelen ze een toernooi samen met medewerkers van de uitzendbureaus. Zo leren de jongeren en de uitzendbureaus elkaar op een sportieve manier kennen, wat de kansen op baanmatches vergroot.

Een project als deze geeft echte invulling aan het begrip social return. Ik zag alleen maar vrolijke gezichten: oriënteren op een baan wordt leuk op deze manier. Jongeren hoeven zich geen zorgen te maken over het sollicitatiegesprek: het eerste contact wordt immers gelegd op het sportveld, en je kunt steeds laten zien waartoe je in staat bent. Hier telt niet hoe goed je kunt sporten (geen enkele van de deelnemers had ooit hockey gespeeld), maar vooral dat je laat zien dat je van aanpakken weet.

Ik vind sport is een heel mooi middel om mensen weer aan het werk te krijgen. Sport verbroedert. Sport geeft energie. Sport maakt slank. Sport maakt dat je midden in de samenleving staat. En ik kan heel goed voorstellen dat een levendige club als Hurley daar een rol in speelt. Sportvelden liggen er overdag vaak verlaten bij. Hurley-voorzitter Huub Arendse zei in zijn speech: “de gemeente Amsterdam heeft veel in deze sportvelden geïnvesteerd. Dan mogen wij best eens wat terugdoen voor de stad”.

In het kader van die laatste opmerking heb ik Hurley gevraagd of ze ook een activiteit willen organiseren voor kinderen met obesitas. Die uitdaging is van harte aangenomen. In de komende weken en maanden zullen we samen een sportevenement organiseren om kinderobesitas tegen te gaan! Daarover later meer.