22 februari 2012

Voor een betaalbaar schone stad

We betalen allemaal lokale belasting om de stad schoon te houden. Daarin zit ook een solidariteitsheffing. Deze bedraagt 50 euro per jaar per huishouden. Hiervan betaalt de stad kwijtschelding van afvalstoffenheffing voor gezinnen die het financieel het moeilijkst hebben.

U en ik zorgen op die manier dat onze minder draagkrachtige buren niet in financiële problemen komen. Dat is goed voor die buren, dat is goed voor onze straat, dat is goed voor ons Amsterdam.

Dit systeem wil de VVD in Amsterdam nu op de helling zetten. De VVD-fractie in Amsterdam vindt 50 euro per jaar te veel om solidair te zijn met armere stadsgenoten. Als het aan de VVD ligt betaalt de gemeente dit bedrag zelf.

Het lijkt een beetje eigen aan de VVD: maak kapot wat wel functioneert en goed is voor de burgers. Kijk maar wat de regering voorstelt.

Als het openbaar vervoer goed functioneert, moet het worden verzelfstandigd. Ja, want dat werkte met de NS zo goed…

Nu het aantal slachtoffers in het verkeer laag is, verhoogt dit kabinet de maximum snelheid.

Betaalbare huren? Ook verhogen!

Sociale werkplaatsen helpen veel mensen aan banen en wat doet de VVD? De liberalen heffen die op en dumpen de werknemers in de bijstand.

Door dit landelijke VVD-beleid komen meer mensen financieel aan de grond. En juist nu wil de VVD in Amsterdam het systeem van solidariteitsheffing de nek omdraaien.

PvdA staat voor solidariteit
Het voorstel is ook om een andere reden zeer onwenselijk. Betalen we nu allemaal mee via die heffing, de VVD stelt voor de kwijtschelding voor armere gezinnen voortaan te betalen uit de algemene belastinginkomsten. Dit alles om de mensen die een goed inkomen verdienen in onze stad 50 euro per jaar te besparen.

De volgende stap is natuurlijk dat de VVD gaat voorstellen te bezuinigen op de uitgaven uit die algemene inkomsten. Zo komt de kwijtschelding alsnog onder druk te staan.

De PvdA Amsterdam kiest voor één solidair Amsterdam. Wat ons betreft blijft de solidariteitsheffing bestaan. Het is hopen dat de VVD op haar schreden terug keert.

Ahmet Olgün
Woordvoerder Armoede