14 december 2011

Kinderopvangcentra moeten keurmerk krijgen

Goede kinderopvangcentra moeten beloond worden en een keurmerk krijgen. Goede centra mogen zich ‘speelscholen’ noemen.

Op alle fronten moet de kwaliteit van kinderopvangcentra wat de PvdA betreft omhoog. Wie het goed doet, krijgt een extra beloning, namelijk een door Amsterdam uitgedeeld keurmerk. Wat ons betreft mogen goede kinderopvangcentra de term ‘speelscholen’ voeren om aan te geven dat zij veel meer zijn dan alleen een plek waar je je kinderen afzet.

Wie de kinderen onderbrengt op een speelschool, weet dat de kleintjes terecht komen in een veilige omgeving, met voldoende en goed opgeleid personeel waar meer wordt gedaan dan de kids bezig houden. Een goede speelschool doet precies wat de term suggereert: kinderen wordt spelenderwijs al één en ander bijgebracht.

De voorzitter van de commissie-Gunning, die onderzoek deed naar de kwaliteit van de kinderopvang na de Amsterdamse zedenzaak, suggereerde eerder op persoonlijke titel het ontstaan van speelscholen te stimuleren.

Goede kinderopvangcentra ontwikkelen leerplannen en bieden een vorm van pre-basisonderwijs. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het uitbreiden van de woordenschat en taalonderwijs. Kinderen die naar de speelschool gaan zijn daardoor beter voorbereid op de vervolgstap naar het basisonderwijs. Dat is goed voor het kind en de stad, want het draagt bij aan de leerontwikkeling, waardoor de kans op leerachterstanden (zoals taal) kleiner wordt.

Daarom heb ik per motie het college verzocht goede kinderopvangcentra te beoordelen en het keurmerk ‘Speelschool’ toe te kennen, en de centra die het goed doen expliciet met dat keurmerk bekend te maken aan ouders. De motie is met brede steun aangenomen, dus dat keurmerk gaat er komen.

Marjolein Moorman
Woordvoerder Onderwijs