18 november 2011

Cameratoezicht: flexibel en doelgericht

Onlangs is het cameratoezicht in de Indische Buurt in de deelraad besproken. Het DB stelde voor dit ongewijzigd met 2 jaar te verlengen.

De evaluatie van het cameratoezicht bood echter onvoldoende steun daarvoor: de toegenomen veiligheid was niet rechtstreeks aan de camera’s te danken, maar aan een heel pakket van maatregelen om de buurt te verbeteren, waar camera’s slechts een onderdeel van vormen. Ook was het cameratoezicht nog onvoldoende bekend bij bewoners. Ten slotte werden camera’s ook gebruikt voor doelstellingen waar ze niet voor waren opgehangen, bijvoorbeeld verkeersoverlast registreren.

Daarom heeft de PvdA met de coalitiepartners D66 en Groen Links een voorstel ingediend, om het cameratoezicht flexibel te maken: dan kunnen de camera’s daar hangen waar een actueel veiligheidsprobleem speelt –mogelijk ook in een andere buurt. Of alleen opnemen op tijdstippen dat de risico’s hoog zijn. En daarnaast willen wij dat er duidelijke doelen zijn per gebied voor camera’s. Bijvoorbeeld het voorkomen van overvallen op de sigarenwinkel Hartman, het signaleren van drugsoverlast op het Makassarplein. Dit helpt bij het bepalen van de effectiviteit van camera’s, en ook bij het bepalen wanneer de camera’s niet meer nodig zijn. Hiermee wil de deelraad “oneigenlijk gebruik” tegengaan, omdat het middel daarvoor te zwaar is. Dit voorstel is aangenomen. Nu moet de burgemeester nog beslissen over het cameratoezicht in Oost.

Het streven van de PvdA is een veilig stadsdeel – waar een dergelijk middel niet meer nodig is. Camera’s maken inbreuk op de privacy, en dat is de reden dat twee leden van onze fractie principiële bezwaren tegen cameratoezicht hebben, en dan ook tegen de verlenging hebben gestemd, als ook tegen het voorstel zoals hiervoor beschreven.

Ria Logtenberg (woordvoerder veiligheid in de fractie)