2 november 2011

Kabinetsbezuinigingen brengen hulp aan jongeren in problemen

De PvdA en Groenlinks krijgen van meerdere kanten signalen dat het kabinet-Rutte fors wil bezuinigen op de jeugdzorg. Uit rapporten van ten minste twee instanties blijkt dat het ministerie van Justitie komend jaar niet minder dan €19 miljoen wil korten op de budgetten voor jeugdzorg. Dat is zeer vreemd omdat uit eigen onderzoek van het ministerie van Justitie blijkt dat niet minder, maar juist méér geld nodig is als jeugdzorginstanties hun doelen willen behalen.

Eén van de belangrijkste doel is het voorkomen van wachtlijsten. Vreselijke incidenten uit het recente verleden wijzen uit dat wachtlijsten soms letterlijk kunnen doden. Omdat een instantie soms niet snel genoeg een probleemgezin kon helpen, kwamen kinderen in ernstige problemen.

De fracties van GroenLinks en de PvdA maken zich zorgen over de consequenties van deze korting. Aangezien de gemeente vanaf 2014 verantwoordelijk wordt voor de uitvoer van de jeugdzorg willen beide fracties van het college weten wat dit gaat betekenen voor de kinderen van Amsterdam, en welke gevolgen dit zal hebben voor de begroting van Amsterdam.

1. Heeft u kennis genomen van de brief van de IPO-Commissie Jeugdzorg en Jeugdzorg Nederland inzake de korting op de jeugdbescherming/jeugdreclassering?

2. Klopt het dat het ministerie van Justitie in 2012 een korting op de jeugdbescherming/jeugdreclassering invoert van € 19 miljoen euro zonder de resultaten van de Algemene Rekenkamer af te wachten?

3. Kan het college aangeven hoeveel er in Amsterdam vanaf 2012 totaal wordt bezuinigd op jeugdbescherming/jeugdreclassering? En kan al worden voorzien hoeveel minder middelen Amsterdam zal krijgen na de decentralisatie in 2014?

4. Kan het college aangeven wat de consequenties van deze bezuiniging zijn voor kinderen in Amsterdam? In hoeverre kan de veiligheid van onze kinderen worden gegarandeerd als deze korting wordt doorgevoerd?

5. Wat betekenen deze bezuiniging in termen van wachtlijsten en caseload van gezinsvoogden in Amsterdam? Kan de Deltamethodiek worden volgehouden? Is het college het met ondergetekenden eens dat een caseload van meer dan 15 kinderen niet acceptabel is?

6. Hoeveel kinderen staan op dit moment op de wachtlijst Jeugdbescherming bij BJAA? Hoe groot is het aandeel Amsterdamse kinderen op deze wachtlijst? Zijn de wachtlijsten geheel (per 1 oktober) geheel weggewerkt met de eenmalige injectie van 1,4 miljoen euro?

7. Welke stappen heeft college ondernomen om dit probleem onder de aandacht te brengen van de Staatssecretaris? Welke overige stappen worden gezet om dit probleem structureel op te lossen? Wat betekenen de antwoorden op bovenstaande vragen voor de decentralisatieopgave?