1 november 2011

Luud Schimmelpennink, visionair

Voor Luud Schimmelpennink was het een eigenaardig doch plezierig déjà-vú: 25 jaar na het verscheiden van zijn Amsterdamse ‘Witkar’-project rijden er weer elektrisch aangedreven deelauto’s door de stad. Luud is blij met Car2Go, de jongste variant op zijn ideeën, en kijkt alweer uit naar de volgende stap.

Tientallen kleine Smarts kleurden de Dam blauw-wit bij de perspresentatie van Car2Go. In één van de auto’s zat een grijnzende Luud Schimmelpennink. Uitgebreid liet hij zich fotograferen en stond hij de verzamelde pers te woord. En terecht. Want als er iemand aan de basis stond van het idee van het delen van elektrische auto’s in een stad, dan is hij het. 

Luud en zijn kornuiten bedachten midden jaren ’60 van de vorige eeuw het concept van de gedeelde Witte Fiets. Mensen in Amsterdam konden een fiets lenen en voor anderen achterlaten in speciaal daarvoor bestemde fietsenstallingen.

Luud kwam voor Provo in de gemeenteraad, waar hij probeerde de politiek warm te krijgen voor het witte fietsen-idee, maar hij kreeg er de handen nooit voor op elkaar. Pas veel later werd het idee bij wijze van proef in de praktijk gebracht, maar door diverse problemen sneuvelde het plan. Tegenwoordig leeft het idee voort als de OV-fiets, die inmiddels redelijk ingeburgerd is. Over de hele wereld zijn nu witte fietsen-projecten te vinden – behalve in Amsterdam.

Maar Luud’s denken stond niet stil. Na de fiets kwam de Witkar, voor zijn tijd een revolutionair concept waar nu pas de waarde van ingezien wordt dankzij hoge brandstofprijzen en de gevolgen van milieuvervuiling, waar Luud zich toen al ernstig zorgen om maakte. Luud’s idee was in feite het witte fietsenplan maar dan met schone auto’s. Van 1974 tot 1986 werd ermee geëxperimenteerd in Amsterdam, maar de politieke wil om het door te zetten ontbrak.

Toch verdween het idee nooit helemaal. Nederland kent al jaren het concept van de GreenWheels, deelauto’s met eigen parkeerplaatsen. Met de miljarden- investeringen die grote automerken nu doen in elektrische auto’s wordt het steeds aantrekkelijker om het concept van elektrisch autodelen weer in te voeren.

“Deze ontwikkeling is niet meer te stoppen”, zegt Luud. “Neem Renault, dat onlangs vijf miljard euro in onderzoek naar elektrische stopte. Vijf miljard! Ze nemen het uiterst serieus.”
Gemeenten ook. Dankzij de inzet van de coalitie en VVD-wethouder Eric Wiebes – een zelfverklaarde vroege fan van Luud’s innovatieve ideeën – komen er steeds meer oplaadpunten voor elektrische auto’s in de stad. De wethouder heeft 1000 extra paaltjes toegezegd.

Er gaan nu 300 Car2Go-auto’s rondrijden in de stad. Voor Luud is het nog niet voldoende. “Het gaat pas echt werken als dit wordt uitgerold over de hele regio rond Amsterdam. Dan maak je het voor mensen pas echt interessant om zo’n deelauto te pakken.”