12 oktober 2011

Raad start nieuw woonbotenbeleid & Niet parkeren in het Oosterpark

Raad start nieuw woonbotenbeleid

De vergadering van 27september begon met een boel lawaai. De krakers van het dierenasiel grepen de gelegenheid aan om hun standpunten luidruchtig kenbaar te maken. Tactisch optreden van onze voorzitter De Boer voorkwam verdere escalatie.

De startnotitie Woonboten- en oeverbeleid werd aangenomen. Het stadsdeel gaat zorgen voor eenduidig beleid voor de woonboten.
Onze fractie heeft twee belangrijke toevoegingen kunnen doen. Ten eerste worden walbewoner- en woonbotenverenigingen actief betrokken bij het beleid. Ten tweede wordt gekeken of er door meer flexibiliteit in de maatvoering van de boten meer zicht op het water kan worden gecreëerd in de bestemmingsplannen.Verder werd onder andere de keuzenotitie voor de Weesperzijdestrook vastgesteld. Een gebied waar veel druk is van de horeca. En een gebeid waar wordt ingezet om meer zicht op het water van de Amstel te krijgen.

Niet parkeren in het Oosterpark

De raadscommissie heeft het voorlopig ontwerp voor de verdubbeling van het Oosterpark besproken. Die verdubbeling gaat lang duren. Het eigendom van de noordrand is ingewikkeld. De plannen zijn duur. En het Tropeninstituut (KIT), een belangrijke initiatiefnemer, is zwaar getroffen door de plannen van het Kabinet Rutte -Wilders-Verhagen.

De PvdA maakt zich hard om de bovengrondse parkeerplekken in het park zo snel mogelijk te verwijderen. Door het wegvallen van parkeergarage van het KIT dreigen de parkeerplekken in de noordrand onnodig lang te blijven bestaan.

De fractie volgt de ontwikkelingen rond de speeltuin(en) en het terras van Arena op de voet. Wordt er wel recht gedaan aan onze motie ‘Kinder eerst’ waarbij het middengebied voor kindgebonden activiteiten wordt gebruikt?
Gelukkig krijgen de kinderopvang Titaantjes en de Vlieger langer de tijd om een alternatieve plek in het park te zoeken. En gaan de plannen van het Amstellyceum, hoewel veel bescheidener dan eerst, waarschijnlijk wel door.