8 oktober 2011

Verslag ALV 28 september 2011

Nieuwe bestuursleden en een inspirerende horeca-discussie; de afgelopen ALV was een groot succes. Een hoop nieuwe gezichten kwamen langs om kennis te maken met de afdeling. Over het thema horeca kwam een spannende discussie tot stand onder leiding van Ido Verhagen. Iedereen heeft de mogelijkheid gehad vragen te stellen aan de deelraadsdsfractie. Drie nieuwe bestuursleden hebben zich aan de vergadering voorgeteld en zijn goedgekeurd. Tegelijkertijd traden drie oudgedienden in het bestuur af.

Nieuwe bestuursleden

Het afdelingsbestuur heeft drie nieuwe leden mogen verwelkomen. De kandidaten hebben hun verwachtingen en voornemens gedeeld met de aanwezige leden en kregen allerhande vragen voor de kiezen. Duidelijk werd dat er veel nieuwe energie in het bestuur zit, volgend jaar kunnen we veel activiteiten verwachten. Daarnaast gaven verschillende leden tips mee.

• Jorg Bruinsma werd gekozen als algemeen bestuurslid
• Niels van der Meulen werd gekozen als penningmeester
• Barend Wind werd gekozen als secretaris

Aftredende bestuursleden

De nieuwe bestuursleden vullen de plaats op van drie oudgedienden in het afdelingsbestuur. We hebben afscheid genomen van secretaris Ernstjan van Doorn, van penningmeester Martijn Kool en van algemeen bestuurslid Leentje van Hengel. De ledenvergadering heeft ze heel erg bedankt voor alle inzet die zij de afgelopen jaren hebben getoond. Zij hebben ervoor gezorgd dat het huidige bestuur een sterke afdeling heeft geërfd. Deze sociaal-democraten in hart en nieren blijven betrokken bij de PvdA. Ernstjan en Martijn gaan zelfs verder als bestuurders van PvdA Amsterdam.

Horeca

Deelraadslid Ido Verhagen nam de vergadering aan de hand van een aantal dilemma’s mee naar de dagelijkse praktijk. Hij heeft laten zien hoe moeilijk het is een adequate vertaalslag te maken van onze sociaal-democratische idealen naar concreet horecabeleid. Moeten we ervoor kiezen een ondernemer te belonen of meer vrijheid te geven als hij zich op andere punten welwillend opstelt ten opzichte van de doelstellingen van de coalitie? De vergadering kwam tot de conclusie dat het in het horecabeleid om een kwetsbare balans gaat. De belangen van de bewoners (op verschillende schaalniveau’s) moeten gehoord worden. Aan de andere kant is een sterke economie en een groei van de werkgelegenheid essentieel. Een goede voorzieningenmix en een uitgebalanceerd publiek kan onze stad versterken. Ido liet zien hoe de fractie ermee worstelt zoveel mogelijk van onze idealen waar te maken in de raad, terwijl de PvdA de vierde partij in de deelraad is. Hopelijk heeft de ledenvergadering inspiratie gegeven nog harder pal voor onze idealen en het verkiezingsprogramma te staan.

Borrel

Natuurlijk werd er afgesloten met een borrel. In een informele setting wisselden leden en raadsleden ideeën uit. Het initiatief ‘linkse vernieuwing’ stond vaak centraal in de gesprekken. Prachtig dat er zoveel gepraat is over idealen. Reuring in de partij!