6 september 2011

Knokken voor beter onderwijs helpt

Amsterdam kent geen zeer zwakke basisscholen meer. Dat is iets om ongelooflijk trots op te zijn. Na jaren van tomeloze inzet door onderwijswethouder Lodewijk Asscher, de gemeente en de nationale overheid is Amsterdam op de goede weg. Nu is het de uitdaging deze lijn vol te houden.

De aanpak van de kwaliteit van basisscholen is altijd één van de belangrijke punten geweest van de PvdA Amsterdam. Lodewijk Asscher ontwikkelde er een onorthodox plan van aanpak voor, de ‘Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam’ (KBA).

In 2008 beoordeelde de Onderwijsinspectie 28 Amsterdamse scholen als ‘zwak’ en 5 als ‘zeer zwak’. Onacceptabel, vond de PvdA Amsterdam. Wachten op de landelijke overheid was geen optie, ook de stad moest zich hiermee gaan bemoeien. De gemeente zorgde er onder leiding van Lodewijk voor dat de zwakke scholen scholen intensief bijgestaan werden – en worden – door ervaren onderwijsexperts.

Knokken
Er kwam druk op de ketel. Schooldirecties werden afgerekend op prestaties.Dat ging niet altijd van een leien dakje. Maar nu, drie jaar later, plukt Amsterdam de vruchten van de onorthodoxe aanpak. Volgens de Onderwijsinspectie hebben de zeer zwakke scholen een sprong vooruit gemaakt, zodanig dat ze niet meer als ‘zeer zwak’ te boek staan. De kwaliteit van het onderwijs in de stad verbetert. Pure winst voor de kinderen.

En niet alleen in Amsterdam, maar in heel Nederland. De PvdA in de Tweede Kamer stelde voor de aanpak uit te breiden over heel Nederland via het ministerie van Onderwijs. In heel het land zorgt het programma ‘Vliegende Brigade’ inmiddels voor goede resultaten, die worden omarmd door de minister van Onderwijs.

Nu is het wel zaak de boel niet te laten versloffen. Daarom heb ik vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Aan het college van burgemeester en wethouders:
1. Heeft het college kennisgenomen van het bericht ‘Zeer zwakke basisscholen sterk verbeterd na hulp Vliegende Brigade’ op de website van het Ministerie van Onderwijs?

2. Hoeveel Amsterdamse basisscholen hebben ondersteuning gekregen van de Vliegende Brigade of hebben op dit moment nog ondersteuning? Wat is hiervan de reden?

3. Hoe verhoudt de methode van de Vliegende Brigade zich tot de methode van de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam (KBA)?

4. Hoe verhouden de resultaten van de Vliegende Brigade zich tot de resultaten van de KBA?