1 september 2011

Den Haag moet mensenhandel Hongaarse prostituées aanpakken

De PvdA wil een einde aan de mensenhandel in Hongaarse jonge vrouwen. De fractie is geschokt door het bericht dat Hongaarsen vanaf hun twaalfde jaar worden ‘opgeleid’ om hier in Amsterdam vervolgens de prostitutie in gedwongen te worden. De gemeente moet achterhalen of en hoe het mogelijk is de handelaren strafrechterlijk aan te pakken.

De Telegraaf beschreef in een artikel op woensdag 31 augustus hoe met schulden beladen ouders in Hongarije zich laten verleiden om hun dochters over te dragen aan mensenhandelaren. Deze handelaren nemen de schulden van de ouders over, in ruil voor het geld dat hun dochters achter Amsterdamse ramen verdienen.

Daartoe worden de Hongaarse jonge vrouwen al vanaf hun 12e jaar ‘opgeleid’ om hier in de prostitutie te kunnen werken. Het fenomeen is helaas niet nieuw; in Alkmaar werden in 2008 en 2009 Hongaarse mannen opgepakt die jonge Hongaarse vrouwen in de Noord-Hollandse stad in de prostitutie dwongen. De Telegraaf berichtte hier eerder al over.

De vrouwen in de gedwongen prostitutie worden doorgaans schandalig mishandeld. Ze worden in elkaar geslagen, van de buitenwereld afgesloten en misbruikt, puur voor geldelijk gewin.

Oppakken
Het lukte het Openbaar Ministerie, de politie en hun Hongaarse evenknieën de criminele organisatie die in Alkmaar actief was uit elkaar te halen; de leden werden opgesloten. Dat moet in Amsterdam ook kunnen. De PvdA wil daarom van het college actie om de Hongaarse mensenhandelbendes aan te pakken.

Inmiddels zijn schriftelijke vragen ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders. In die vragen roep ik de burgemeester op aan te geven hoe Amsterdam deze praktijken kan voorkomen, en contact op te nemen met minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken opdat hij druk uit kan oefenen op zijn Hongaarse collega om daar actie te ondernemen.

Hieronder de vragen aan het college:

1. Bent u bekend met het artikel in De Telegraaf ‘Twaalfjarige meisjes leren voor prostituée’?

2. Kunt u aangeven of deze specifieke mensenhandel in jonge Hongaarse meisjes een incident is, of dat hier sprake is van een al langer spelend probleem?

3. Kunt u meer inzicht verschaffen in wat wij moeten verstaan onder “klaarstomen voor prostitutie”?

4. Kunt u aangeven of er sprake is van strafbare feiten voorzover die zich op Nederlands grondgebied afspelen rondom deze Hongaarse jonge vrouwen? Zijn deze vrouwen bijvoorbeeld inderdaad meerderjarig als zij hier in de prostitutie gedwongen worden?

5. Bent u bereid aan minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken te vragen actie te ondernemen richting zijn Hongaarse ambtgenoot, teneinde de Hongaarse regering ertoe te bewegen een einde te maken aan deze onmenselijke praktijken?