20 juni 2011

Van de voorzitter: uitspraak Politieke Ledenraad over ritueel slachten

Na een goede inhoudelijke discussie waar voor- en tegenstanders hun argumenten naar voren brachten, stemde 57 procent van de Politieke Ledenraad voor de motie over onverdoofd ritueel slachten.

De ledenraad nam over dit onderwerp ook twee andere moties aan:

Eén die de Tweede Kamerleden de ruimte geeft om de stem te bepalen op grond van hun persoonlijke afweging. Geen fractiediscipline dus.

En daarnaast een oproep van het landelijk partijbestuur aan de fractie om de vandaag gevoerde discussie uiterst serieus te betrekken bij haar finale oordeel over het wetsvoorstel en om het thema van dierenwelzijn in brede zin te (blijven) agenderen. Aansluitend zal het partijbestuur een breed debat in de partij gaan voeren over de plaats van godsdienst in het publieke domein.

De Politieke Ledenraad was bijeengeroepen op verzoek van de besturen van de PvdA Amsterdam en PvdA Rotterdam, die in een brief aan het partijbestuur constateerden dat er een noodzaak was om over dit onderwerp een volwaardige discussie met de leden te organiseren.

Beide besturen hebben altijd voorgestaan dat we als partij een helder standpunt in zouden nemen. Daarvoor is een open debat nodig. Afgelopen zondag is aan onze achterban helderheid gegeven over waar de partij voor staat. Dat is goed voor de PvdA, dat is goed voor het vervolgdebat in de kamer.

Gesprek gaat door
De discussie over onverdoofd ritueel slachten zal hoe dan ook niet zal stoppen na de stemming in de Tweede Kamer. We constateren dat de discussie de voortdurende zoektocht binnen de Joodse en Islamitische gemeenschap naar het verbeteren van het dierenwelzijn bij de slacht een nieuwe impuls heeft gegeven. Ze hebben aangegeven daar ook concrete afspraken over te willen maken om dierenwelzijn verder te verbeteren en dat is belangrijke winst.

Het is ook duidelijk dat er binnen de partij grote behoefte onder de leden is om over dierenwelzijn in brede zin, van geboorte tot slacht, de discussie aan te gaan. Het geeft de partij de mogelijkheid om te komen tot een duidelijke agenda om het dierenwelzijn in brede zin te verbeteren. Dus ook voor alle te slachten dieren, ongeacht de gebruikte methode. Dit geeft de ruimte aan de PvdA om op basis van de inhoud een leidende rol in het debat te spelen.

De besturen van de PvdA Amsterdam en PvdA Rotterdam zullen vanzelfsprekend het landelijk partijbestuur blijven ondersteunen in het organiseren van het debat in de partij.

Michiel Geuzinge,
voorzitter PvdA Amsterdam