16 juni 2011

Maatregelen voor schone lucht in de stad

De luchtvervuiling in Amsterdam neemt toe in plaats van af, concludeert een rapport van TNO. Vooral dieselmotoren van vrachtwagens en rondvaartboten dragen hieraan bij. Het probleem is dat de vraag welke oplossing die vervuiling gaat verminderen, niet makkelijk te beantwoorden is.

Amsterdam heeft in het verleden maatregelen genomen om te proberen de luchtvervuiling door dieselmotoren tegen te gaan. Zo is Amsterdam onlangs begonnen met een project om taxi’s elektrisch te laten rijden. Een goed idee dat de PvdA steunt, maar er is meer nodig.

Zo kan gedacht worden aan zogenaamde ‘natte uitlaten’ voor rondvaartboten. Deze uitlaten dempen de uitstoot van fijnstof. Maar ook kan er gekeken worden naar de inzet van groen gas, en moet bezien worden het afstoten van drie elektrische trams door het GVB heroverwogen kan worden.

“Alle cijfers wijzen uit dat we achteruit kachelen”, zegt raadslid Luud Schimmelpennink. “In 2009 is de luchtvervuiling toegenomen. We nemen nu maatregelen, zoals met elektrische taxi’s, die wel wat helpen maar eigenlijk een marginaal effect hebben. Zeker als straks de economie echt aantrekt en er dus weer meer verkeer de straat op gaat, wordt die kleine winst waarschijnlijk weer ongedaan gemaakt.”