14 juni 2011

PvdA boos op Ymere om slooppraktijken

Woningbouwvereniging Ymere moet eerlijker zijn tegen huurders die uit hun woning gezet worden wegens sloop of renovatie. Te vaak blijkt dat Ymere zich weinig aantrekt van de rechten van huurders, of blijkt de sloop onnodig, constateert Michiel Mulder. Dat moet veranderen en daarom wil hij dat het college van burgemeester en wethouders een stevig gesprek voert met Ymere.

Mulder maakt zich ernstig zorgen over de renovatie- en sloopactiviteiten van Ymere op diverse plekken in de stad. Via diverse contacten met bewoners en via huurorganisaties krijgt de PvdA-fractie met enige regelmaat berichten over de aanpak van Ymere, die steevast hetzelfde patroon volgt:

Ymere geeft aan woningen te willen slopen of renoveren, maar is onduidelijk over de vraag of de oorspronkelijke bewoners terug kunnen keren, al dan niet tegen een hogere huur. Soms kunnen bewoners niet terugkeren, zo blijkt. Maar erger is dat in bepaalde gevallen gebleken is dat de sloop of zware renovatiewerkzaamheden helemaal niet nodig waren. Op die manier zijn wel huurders onterecht uit hun woningen gezet.

Dit mag niet meer voorkomen, vindt Mulder, die enkele voorbeelden noemt waar het fout is gegaan. Zoals met de Haarlemmerpoort, een in 1840 gebouwd monument waarvan de sloop nog net kon worden voorkomen door bewoners die een onafhankelijke second opinion hadden aangevraagd.

Dan een blok woningen in de Palmstraat in de Jordaan, waarvan de fundering volgens Ymere rot is. Ook hier wordt dat oordeel betwist door een onafhankelijke deskundige.

Rondom de vergaande renovatie van woningen aan de Marnixkade ging ook veel mis. Huurders moesten hun woningen uit en kregen na veel problemen een terugkeertoezegging, zij het tegen waarschijnlijk hogere huren. Maar na het beëindigen van de werkzaamheden zette Ymere de woningen te koop, voor prijzen van tussen de 220.000 en 600.000 euro. Het is onduidelijk hoe de huurders terug moeten keren naar hun tot koopwoningen omgezette stulpjes.

Rondom woningen aan de Oudezijds Voorburgwal dreigt nu hetzelfde te gaan gebeuren: Ymere wil vergaand renoveren, maar weigert toezeggingen te doen over een recht van terugkeer van bewoners, noch te willen aangeven of de gerenoveerde woningen na de werkzaamheden koopwoningen worden of niet.

In het geval van woningen aan de Jacob Catskade zijn de oorspronkelijke bewoners in verband met sloop al vertrokken. Nu huizen er, in afwachting van de sloop, tijdelijke huurders in. Dit terwijl het stadddeel (West) nog geen toestemming voor de sloop heeft gegeven.

Mulder wil dat het college onderzoekt of en hoe Ymere zich aan afspraken met de stad houdt als het gaat over rechten van huurders bij sloop en renovatie. Als dat niet zo is – en daar heeft het alle schijn van, volgens Michiel – dan moet het college Ymere aan de staande afspraken houden.