30 mei 2011

PvdA: Meer duidelijkheid voor ZZP’ers

In een ingezonden brief in het Parool van 24 mei brief vertelt een ZZP-er dat hij geen huisvestingsvergunning kan krijgen omdat hij niet beschikt over loonstroken over de laatste drie maanden. Hij heeft als zelfstandige immers geen werkgever. Een medewerker van de gemeente bevestigde volgens de briefschrijver dat de gemeente geen kaders heeft voor ZZP’ers. Liselore van der Heijden, woordvoerder economie in de PvdA-fractie, wil duidelijkheid over de problemen die ZZP’ers tegenkomen en stelde vragen aan het College.

Weliswaar is het probleem van de schrijver van de ingezonden brief inmiddels – en gelukkig – opgelost. Niettemin is dit niet de eerste keer dat de PvdA-fractie hoort van ZZP’ers die tegen bureaucratische problemen aanlopen. Niet duidelijk is is waar dit probleem nu precies ligt; bij de gemeente of bij de landelijke wetgever. Dat terwijl er in Amsterdam steeds meer zelfstandige ondernemers zonder personeel bij komen.

De PvdA-fractie wil duidelijkheid over de problemen die ZZP’ers tegenkomen en ziet graag dat het college in Den Haag opkomt voor Amsterdamse ZZP’ers door aan te dringen op een verbetering en versimpeling van regels. De volgende vragen werden gesteld:

1. Kent u het artikel ‘Voor ZZP’ers gaan bij de gemeente de luiken dicht’, uit Het Parool van 24 mei 2011?

2. Herkent u de problematiek omtrent ZZP’ers?

3. Kunt u aangeven of de problematiek veroorzaakt wordt door puur gemeentelijke regels, of dat de oorzaken te vinden zijn in landelijke wetgeving en regels?

4. Uit antwoorden van de gemeentelijk medewerker kan opgemaakt worden dat de gemeente vaker vragen van ZZP’ers krijgt over dit soort problematiek. Kunt u aangeven of dit inderdaad zo is?

5. Kunt u aangeven welke knelpunten er zijn die veroorzaakt worden doordat ZZP’ers niet beschikken over informatie die doorgaans door werkgevers wordt verstrekt, zoals loonstrookjes?

6. Worden deze knelpunten veroorzaakt door gemeentelijke, of landelijke regelgeving?