12 mei 2011

StopeRaad: Ritueel slachten, homo-veiligheidsbeleid, Damdemonstratie, kinderopvang

PvdA-voorstel kinderopvang unaniem aangenomen
Marjolein Moorman kan voormalige fractieleden Manon van de Garde en Yman Mahrach feliciteren. Want hun in 2009 ingediende initiatief-voorstel voor verbetering van de kinderopvang is aangenomen.

Dankzij de nieuwe regelgeving wordt het makkelijker om kinderopvang te creëren. Knellende regeltjes worden weggenomen en de kwaliteit en het aanbod verbeterd. Kijk hier voor een overzicht van wat het voorstel allemaal regelt.

Ritueel slachten
Maarten Poorter bracht een motie van de PvdA waarin hij de gemeenteraad opriep zich uit te spreken tegen een verplichting op verdoving van dieren bij ritueel slachten. De Amsterdamse afdeling van de PvdA en de fractie vinden dat de PvdA-fractie in de Tweede Kamer eerst een goede discussie moet voeren over de vraag of je zo’n verdoving moet verplichten. Volgens de fractie moet de discussie over dierenwelzijn breder getrokken worden dan alleen de laatste minuten in het leven van het dier.

Uiteindelijk werden de moties van PvdA en CDA, die ongeveer gelijkluidend waren, beiden niet aangenomen door de partijen in de raad.

Veiligheidsbeleid politie ten aanzien van gepeste homo’s, Damdemonstratie
Geke van Velzen stelde vragen over wat politieagenten gepeste homoseksuelen adviseren als die laatsten de media willen benaderen. Dit naar aanleiding van een zaak in Amsterdam-West, waar een homoseksueel gepest werd door hangjongeren. De wijkagent zou de man geadviseerd hebben om niet naar buiten te treden met zijn verhaal om de zaak niet erger te maken. Volgens burgemeester Van der Laan, verantwoordelijk voor politie, is dat geen staand beleid. Integendeel: mensen worden juist aangeraden contact op te nemen met de politie en met hun verhaal naar buiten te treden.

Daarnaast wilde Geke weten wat de politie doet als er bij een demonstratie strafbare leuzen worden gebruikt. Dit vanwege een rrecente demonstratie van een islamitische organisatie tegen het geweld in Syrië. De politie stuurt bij zo’n gelegenheid Arabisch-sprekende agenten die de leuzen kunnen lezen en aldus beoordelen op strafbaarheid. Bij deze demonstratie werden naar het oordeel van het Openbaar Ministerie geen strafbare teksten gebruikt, zei Van der Laan.