6 mei 2011

PvdA, Groenlinks en VVD bezorgd over city marketing

De Amsterdamse coalitiepartijen zijn bezorgd over de forse bezuinigingen van de regering-Rutte op de budgetten voor city marketing. Snijden in de promotiefondsen kan forse consequenties hebben voor het bezoek van toeristen in de stad, waar ondernemers schade van zullen ondervinden.

Dat zegt de grootste organisatie voor stadspromotie in Amsterdam, het Amsterdamse Toerisme & Congres Bureau (ATCB). Volgens het bureau wil het kabinet oplopend tot 2015 het budget voor city marketing met 65% korten. Hierdoor zou de stad de komende twee jaar €300 miljoen aan omzet mislopen, voornamelijk in de verblijfsindustrie (horeca, hotels, etcetera), zo berekende het ATCB.

Dat vertaalt zich in een verlies van 2700 banen in de hoofdstedelijke industrie. Vooral laag opgeleiden zullen de klappen moeten opvangen, vreest de organisatie. Verwacht wordt dat het aantal bezoekers van de stad de komende twee jaar met 750.000 zal teruglopen omdat organisaties als het ATCB veel minder aan city marketing kunnen doen in het buitenland.

Liselore van der Heijden (PvdA), Marco de Goede (Groenlinks) en Marja Ruigrok (VVD) hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Sebastiaan Capel (D66) deelt de bezorgdheid van de coalitiepartijen. De partijen willen graag horen wat volgens het college de gevolgen voor de Amsterdamse economie zullen zijn en vragen het college in kaart te brengen wat Amsterdam eventueel kan doen aan de bezuinigingen, en of en hoe de klap opgevangen kan worden.