20 april 2011

PvdA: werken aan een enorme kwaliteitsimpuls in de kinderopvang

Eind vorige week presenteerde de commissie Gunning haar rapport over de zedenzaak. De PvdA complimenteerde de commissie vandaag met het goede werk dat zij hebben verricht. Marjolein Moorman, raadslid: “Uit deze verschrikkelijke zaak komt dan toch iets positiefs: dat we in Amsterdam gaan werken aan een enorme kwaliteitsimpuls van de kinderopvang.”

De commissie, onder leiding van Louise Gunning, heeft onderzocht hoe de het misbruik van kinderen op een aantal kinderdagverblijven heeft kunnen plaatsvinden. Ook heeft de commissie gekeken naar de lessen die getrokken kunnen worden uit deze zaak.

Een deel uit de inbreng van Marjolein Moorman vandaag:

Radicale omslag
– Ik dank u dat u zo duidelijk de vinger op zere plekken heeft weten te leggen. Het doet pijn. Als moeder van twee jonge kinderen in de kinderopvang heeft het me hevig geschokt, maar het inzien van deze realiteit is wel nodig om een radicale omslag in ons denken en doen te maken in de manier waarop we naar de veiligheid van onze kinderen in de kinderopvang kijken. Een radicale omslag die er na dit rapport echt moet komen.

Risico’s onderschat
– Dat de risico’s zijn onderschat moge duidelijk zijn. Er zijn meldingen geweest, aangiftes, verdenkingen, maar niemand heeft ze met elkaar in verband gebracht, of kunnen brengen. Het moet voor de ouders en medewerkers die eerder aan de bel hebben getrokken een hel zijn om jaren later te moeten constateren dat als hun klacht anders was afgehandeld, er veel leed voorkomen had kunnen worden. Hoe kan het dat gemeentelijke diensten langs elkaar heen hebben gewerkt, het zo schortte aan de handhaving en het beleid niet op orde was?

Meer prioriteit
– De commissie beveelt aan dat kinderopvang veel meer bestuurlijke prioriteit moet krijgen. De PvdA is het hier hartgrondig mee eens. Het gaat nota bene om onze 0 tot 4 jarigen. De onderwijsinspectie heeft het college er twee keer op gewezen dat de toezicht en de handhaving onder de maat was, in een brief in 2008 en door Amsterdam in 2009 aan te merken als achterblijvende gemeente. Pas na die aanwijzing werd er actie ondernomen. Waarom toen pas?

Communicatie verbeteren
– En hoe komt het dat in de periode 2005-2009 geen gegevens van toezicht- en handhavingsactiviteiten van de verschillende stadsdelen beschikbaar zijn gesteld aan stadsdeelraden of de gemeenteraad?

Aanbevelingen
– Gelukkig laat het rapport zien dat er veel lessen te trekken zijn uit alles wat is misgegaan. Er zijn wel degelijk verbeteringen aan te brengen. De commissie benoemt een hele reeks aanbevelingen en de PvdA is verheugd te lezen dat het college alle aanbevelingen onverkort wil overnemen en daar ook tempo mee wil maken.

Bezuinigingen op kinderopvang door regering
– Ook zal de PvdA erop inzetten dat ook in Den Haag alle aanbevelingen worden overgenomen en ook de benodigde maatregelen worden genomen. Dat zal wellicht betekenen dat de bezuinigingen niet kunnen worden doorgevoerd op de wijze waarop het huidige kabinet dat heeft voorgesteld. Wij hopen dat de regeringspartijen ook inzien dat bezuinigen op de veiligheid en de kwaliteit van de opvang voor onze baby’s en peuters geen goed idee is.

Belangen van kind voorop
– Daarbij moeten we ook beseffen dat een crèche primair een basisvoorziening zou moeten zijn waar het draait om de ontplooiïng en de ontwikkeling van kinderen, en pas secundair om opvang zodat ouders kunnen werken. Niet andersom.

Veiligheid & welzijn centraal
– Er moet een grote kwaliteitsslag gemaakt worden, waarbij de veiligheid en het welzijn van kinderen centraal moet komen te staan. Dit is mijn inziens de enig manier om het gekwetste vertrouwen van ouders te herstellen.

Er wordt de komende weken nog verder gepraat over het rapport en de concrete aanbevelingen. Ook zal het eerder ingediende initiatiefvoorstel van de PvdA over kinderopvang in mei in de raad behandeld worden.