31 maart 2011

PvdA: Pop-up en kom uit je comfortzone!

De raadsleden Peggy Burke en Michiel Mulder dienden deze week een voorstel in waarin zij aandacht vragen voor de pop-up-store: vernieuwende, hippe winkeltjes die korte tijd in een pand zitten. De meeste winkels blijven een paar maanden open en sommige zelfs maar een dag. Het maakt winkelstraten verrassender en het is voor steeds meer (web)winkels een uitkomst.

Eigenlijk vinden we het allemaal; de grote winkelstraten zijn een eenheidsworst geworden, de ene stad verschilt daarin amper nog van de andere. Uit onderzoek van Locatus bleek vorig jaar al dat de traditionele winkelstraat steeds minder bezoekers trekt. Er werd een daling van meer dan 10% gesignaleerd. In Nederland staan door toename van online shoppen en de economische crisis zo’n 10.000 winkelpanden leeg. Maar er is een oplossing: de pop-up-store.

Het gaat inmiddels niet alleen meer om kleine modemerkjes en kunstenaars die dit concpet hanteren, ook online shops ontdekken pop-up om de ‘live’ connectie met hun klant aan te gaan. Sommige hippe concepten hebben pop-up verkoop tot ‘brand-status’ verheven. Een mooi voorbeeld uit het recente Nike archief is de pop-up store in de Van Baerlestraat te Amsterdam. Dit zogenaamde ‘runhouse’ is opgezet in het kader van de campagne ‘Take Mokum’ en vormde, rondom de Dam-tot-Dam-loop een tijdelijke ‘members-only-hang-out’ voor hardlopers. Sterk en vernieuwend hierin is de koppeling met Social Media, zoals Facebook, waar de leden elkaar ook online konden vinden en ervaringen delen.

Tenslotte inspireert het hele pop-up verhaal vooral ook omdat het zo mooi illustreert dat de toekomst gaat over het faciliteren en inspireren van jouw doelgroep, zodat je merk gaat leven én een beleving blijft. Omzet is dan meer een gevolg dan een doel op zich. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat organisaties die een droom koesteren en een aansprekend doel nastreven, tot wel 24 (!) keer winstgevender zijn dan concurrenten die slechts door geld en bedrijfskundige motieven gedreven zijn.

Op bijvoorbeeld IJburg staat de helft van de bedrijfsruimten leeg. Er is ruimte voor andere afspraken met nieuwe ondernemers. De Key en wellicht ook de Alliantie kunnen met een kleine extra investering pop-up stores de mogelijkheid geven tijdelijk in de bedrijfsruimten te zitten totdat er een huurder komt voor langere tijd. Pop-up stores verhogen de leefbaarheid in de wijk.

De PvdA vraagt het college van B&W om een bestuurlijke reactie op dit initiatiefvoorstel. De raad verzoekt het college van B&W:

1. Jonge ondernemers te stimuleren dit concept te hanteren

2. Convenanten te sluiten met corporaties en eigenaars van panden om dit te faciliteren

3. Het juridisch-planologisch instrumentarium zoals bestemmingsplannen flexibel in te zetten zodat pop-up stores mogelijk gemaakt worden.

Peggy Burke Michiel Mulder PvdA Amsterdam, maart 2011