21 januari 2011

Gemeenteraad akkoord met PvdA plan tegen leegstand

Vandaag is de gemeenteraad akkoord gegaan met vergaande voorstellen van de PvdA om het ombouwen van lege kantoren mogelijk te maken. 1,3 miljoen m2 kantoorruimte staat leeg in Amsterdam. Dat is één vijfde van alle leegstand in Nederland.

De voorstellen maken het makkelijker om kantoorruimte te veranderen in woningen. Mulder: ‘We stellen alleen nog maar de minimaal door het rijk getelde eisen. We zetten alle juridische middelen die we hebben in om ombouw mogelijk te maken, zoals postzegelbestemmingsplannen en de verplichting voor stadsdelen om mee te werken aan ombouw en ander gebruik.’

Mulder wil ook welstandcriteria versoepelen in die kantoorgebieden met veel leegstand, zoals Sloterdijk en Amstel III. Ook het tijdelijk geschikt maken voor bewoning moet mogelijk worden. Michiel Mulder kwam in maart 2010 met 17 aanbevelingen om de leegstand te bestrijden. Enkele van deze maatregelen zijn al overgenomen door het college van B&W, zoals de invoering van een leegstandverordening. Hierin is een meldingsplicht opgenomen voor leegstaande kantoren en een acceptatieplicht van door de gemeente aangedragen huurders.

Met het raadsbesluit van vandaag worden ook de andere voorstellen gemeentelijke beleid.