24 november 2010

PvdA wil behoud koopzondag

Alle winkels in Amsterdam moeten op zondag open kunnen blijven in Amsterdam. Ondernemers moeten – als zij dat willen – kunnen blijven profiteren van het zogenoemde toeristische regime. Gisteren stemde de Eerste Kamer voor een inperking van de koopzondag. De PvdA wil van het college weten of dit gevolgen heeft voor het Amsterdamse beleid.

Het gisteren aangenomen voorstel tot wijziging van de Winkeltijdenwet beoogt de toerismebepaling nader in te kaderen. Voortaan moet er sprake zijn van ‘substantieel toerisme’ voordat de vrijstelling verkregen kan worden. De toerismebepaling in de Winkeltijdenwet zou door gemeenten te vaak als oneigenlijk argument worden gebruikt. De aanpassing is volgens verschillende partijen in de Eerste Kamer nodig omdat als winkels vaker open zijn op zondag, dit ten koste kan gaan van de zondagsrust, de leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde in de omgeving van de winkels.

De PvdA-fractie is voor het behoud van het zogenaamde ‘toeristisch regime’ over heel Amsterdam, zodat winkels gewoon op zondag open kunnen als zij dat willen. De PvdA stelde schriftelijke vragen omdat zij van het college wil weten wat de consequenties van de inperking zullen zijn voor Amsterdam, wat zij gaat doen aan eventuele gevolgen van dit besluit en of zij op de hoogte is van problemen op het gebied van openbare orde of leefbaarheid als gevolg van de invoering van de koopzondag stadsbreed.

In januari 2009 diende de PvdA Amsterdam een initiatiefvoorstel Amsterdam open op zondag in ‘om in geheel Amsterdam de winkeltijden op de zondag geheel vrij te geven in het gehele jaar.’ 17 februari 2010 besloot de gemeenteraad in te stemmen met de verordening Winkeltijdenwet 2010, waardoor in heel Amsterdam het toeristisch regime geldt dat de zondagopenstelling mogelijk maakt.