12 oktober 2010

Eerste editie Schaefer

Maandag 11 oktober werd de eerste editie van het gloednieuwe politieke café van PvdA Amsterdam gehouden. Vernoemd naar de roemruchte Jan Schaefer, een Amsterdammer die zei waar het op stond en dit ook verwachtte van de politiek. Elke maand zal er á la Schaefer gedebatteerd worden over actuele onderwerpen in Café Schiller aan het Rembrandtplein.

Voor deze eerste Schaefer was gelijk een zwaar onderwerp uitgekozen: de begroting 2011 van Amsterdam. De bezuinigingen betekenen pijnlijke maatregelen voor Amsterdam. Daar bovenop kan Amsterdam van de komende regering nog een stevige tik verwachten. Arco Verburg, financieel woordvoerder van de fractie, opende het debat door een korte toelichting op de begroting te geven. Voorts deed hij een oproep aan iedereen mee te denken over beter en vooral slimmer bezuinigen. Zijn volledige verhaal is hieronder bijgevoegd. Zijn oproep aan Amsterdammers om mee te denken over de begroting leest u hier.

Erik de Groot, fractievoorzitter PvdA West bekeek de begroting vanuit de stadsdelen. Hij benadrukte het belang van veiligheid in Amsterdam en daar ook in tijden van bezuinigingen aandacht aan te blijven besteden. Verder gaf hij de Centrale Stad mee goed te communiceren met de stadsdelen over de aankomende bezuinigingen. Godelieve van Heteren, mede-opsteller van het verkiezingsprogramma van PvdA Amsterdam, sloot de avond af met de boodschap dat Amsterdam nieuwe allianties moet aangaan en niet bang moet zijn om keuzes te maken.

Hans Weevers verzorgde de presentatie en stelde het publiek in de gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken. Men was vooral bezorgd over de bezuinigingen, maar er waren ook positieve geluiden uit de zaal te horen. Misschien kunnen de bezuinigingen een aanleiding zijn om het beleid eens onder de loep te nemen op het gebied van duurzaamheid en effectiviteit.