8 oktober 2010

Veel waardering voor moeilijke keuzes College

De fracties van Partij van de Arbeid, VVD en GroenLinks hebben met waardering kennisgenomen vande begroting 2011. Niet eerder stond een gemeentebestuur voor de opdracht om zo veel tebezuinigen. De gevolgen van de economische crisis laten zich voelen en Amsterdam zal de effectenvan de rijksbezuinigingen komende jaren moeten opvangen. De fracties constateren dat het Collegeer desalniettemin in is geslaagd om een evenwichtige begroting te presenteren.

PvdA-fractievoorzitter Frank de Wolf: “De gepresenteerde begroting is in lijn met het programakkoorddat de PvdA, VVD en GroenLinks eerder dit jaar hebben afgesloten. Lastige keuzes en moeilijkemaatregelen zijn daarbij onontkoombaar. Het Amsterdamse bestuur toont daarmee aan stabiel te zijnen te kiezen voor verstandig en op de toekomst gericht financieel beleid. Bovendien kiest het voorhervormingen die zullen helpen Amsterdammers te binden in een solidaire, verdraagzame en openstad.”

VVD-fractievoorzitter Robert Flos: “Het College en de raad staan voor de opgave om lastige keuzes temaken. Het getuigt van lef dat daarbij allereerst in eigen vlees van de gemeentelijke organisatie wordtgesneden, meer dan de helft van de totale ombuigingen. Desondanks zijn er ook maatregelen nodigdie in de hele Amsterdamse samenleving hard zullen worden gevoeld en soms pijn doen. Dat isbepaald niet prettig, maar wel noodzakelijk om de gemeentefinanciën op orde te brengen enAmsterdam klaar te maken voor de toekomst.”

GroenLinks-fractievoorzitter Marieke van Doorninck: “Het is een hele prestatie dat ook in dezemoeilijke tijd met flinke tegenvallers een sluitende begroting is gepresenteerd. De bezuinigingen zijnpijnlijk, maar de lasten worden eerlijk verdeeld en de meest kwetsbaren worden zoveel mogelijkontzien. GroenLinks is verheugd dat het College naast bezuinigingen ook een aanzet tot eenhervormingsagenda presenteert. De begroting doet recht aan het coalitieakkoord en vormt een goedeopmaat voor de discussie over de gemeentelijke uitgaven in de toekomst.”