9 september 2010

Marcouch neemt afscheid

Ahmed Marcouch nam woensdag 8 september afscheid van de Gemeenteraad. Burgemeester van der Laan bedankte Ahmed voor zijn inzet om onder andere hate crimes tegen homo’s en joden hoog op de politieke agenda gezet. In zijn afscheidspeech riep Marcouch het Amsterdamse bestuur op vooral een actief lokaal politicus te zijn.

“Als volksvertegenwoordigers kunt u alle misstanden aanzwengelen, zonder wet, zonder vergadercircuit en zonder geld. Ook als u er niét over gáát.”

Daarnaast pleitte Marcouch voor een mentaliteitsverandering in plaats van meer geld voor instanties. "De bezuinigingen zijn een mooie kans om contraproductieve projecten te schrappen. Wat niet werkt, werkt namelijk tégen."

Marcouch schuwt in zijn oproep aan de Amsterdamse politiek harde maatregelen niet en stelt bijvoorbeeld voor om mensen in de bijstand in te zetten als straatconcièrge. “Zo wordt de bijstandstrekker een bijstandsverdiener die een maatschappelijke tegenprestatie levert.”

Marcouch wil bij de lokale politiek betrokken blijven en zal een wekelijkse ‘Lokale Kamer’ starten, te beginnen in Amsterdam. De klachten, voorstellen en observaties neemt hij mee naar Den Haag. De volledige afscheidsspeech van Ahmed Marcouch vindt u hieronder. Klik voor berichtgeving Parool en AT5.