Behandeling Jaarrekening
Tijdens de raadsvergadering van 7 en 8 juli is er door de gemeenteraad uitvoerig gesproken over de jaarrekening. De jaarrekening is het financiele eindverslag van de gemeente Amsterdam. Namens de PvdA fractie voerde raadslid Arco verburg het woord. Lees hier zijn inbreng. Gesproken woord geldt.
"Groot doel, smalle marge", dat is onze houding, mijnheer de voorzitter. De hekgolven van de financiele crisis raken Amsterdam hard en midscheeps. In eerste instantie zagen we de financiele sector in elkaar klappen, ook hier in Amsterdam. We hielden bij het maken van de coalitie-afspraken rekening met stevig minder geld uit Den Haag. En nu zijn het de git-zwart wolken die zich samenpakken boven onze bouwplannen die ons voor grote nieuwe vragen stellen.
MdV,
Eerst het goede nieuws: het vorige college is heel succesvol geweest als je kijkt hoeveel van de gestelde doelen zijn gehaald. Dat betekent wat voor Amsterdam, de Amsterdammers: halvering van het aantal overlastgevende jeugdgroepen, 175 basisscholen met dagbesteding erbij. En het overschot van 126 miljoen is in tijden van grote schaarste natuurlijk ook welkom. Maar misschien meer nog dan een afsluiting van 2009, vormt de jaarrekening de opmaat naar de eerste begroting van de coalitie van VVD, GL, PvdA.
Want de grote lijnen van deze jaarrekening gaan over de voorziening voor de Noord-Zuid-lijn en de waarschuwende woorden van de accountant over het Vereveningsfonds, die met de brief van het college over "tegenvallende grondopbrengsten" bewaarheid worden. Om de spanning er meteen maar uit te halen: wij steunen daarin de lijn van het college.
Met het boeken van de 390 miljoen van de 500 van Veerman, treffen we een voorziening waardoor we voor een groot deel van de mogelijke risico’s een buffer opbouwen.
De accountant spreekt waarschuwende woorden over het Vereveningsfonds. De Rekeningcommissie stelt dat de begroting 2011 een plan voor een gezond VF moet bevatten en beveelt aan om nog eens goed na te denken over wat we verstaan onder een gezond VF. Naast het opnieuw bekijken van alle projecten, geeft het college aan de systematiek te willen bekijken. Dat steunt de PvdA, waarbij we graag nog voor de begrotingsbehandeling met het college over mogelijke veranderingen aan de systematiek willen spreken: over de criteria voor selectie van projecten.
MdV,
Gezien het zware financiele weer, wil de PvdA fractie strak vasthouden aan wat in de jaarrekening "de bestendige gedragslijn" heet: zorgvuldig omgaan met je geld. Daarom hebben we in de commissie ook vragen gesteld over bijvoorbeeld het nu al inboeken van 45 miljoen aan frictiekosten, zonder goede onderbouwing. We zijn tevreden met de toezegging van de wethouder in de commissie dat er bij de begroting 2011 een reorganisatieplan ligt met een daarvan afgeleide en beargumenteerde post voor frictiekosten: daarbij is 45 miljoen geen ijkpunt, de inschatting van de kosten kan lager of hoger uitvallen. Vanuit de financiele discipline vinden we het lastig om mee te aan met wat in de jaarrekening extra-comptabele voorstellen heten: gewoon nieuwe voorstellen waar de raad nog niet over heeft beslist. Dat soort voorstellen willen we liever bij de begroting bespreken: dan kun je het afwegen tegen andere prioriteiten. Bijvoorbeeld het wegwerken van achterstanden bij de Belastingdienst vinden wij typisch een punt om af te wegen tegen andere plannen. Nu niet doen dus.
De PvdA vindt het vreemd dat de raad bij de begroting een integrale afweging maakt, terwijl bij de jaarrekening blijkt dat er veel meer geld is uitgegeven uit allerhande reserves. Te vaak spreekt de raad dan pas bij de jaarrekening over de wenselijkheid van de specifieke uitgaven. En die zijn dan al gedaan. Daarom willen graag samen met het college nog eens goed kijken naar hoe we met reserves omgaan. Wij sluiten ons aan bij de opmerkingen van de Rekeningcommissie over de onderbouwing van de Algemene Risico Reserve. Wij snappen dat het college aangeeft dat een harde norm voor die Reserve niet objectief te bedenken is. Maar we vinden wel dat er tenminste een degelijk overzicht van risico’s waar de stad mee te maken heeft inzichtelijk moet zijn voor Amsterdammers en de raad.
MdV,
Nog een paar specifieke opmerkingen:
1) betaaltermijnen: eerder hebben we er moties over ingediend, de VVD complimenteerde het college met een snelle actie nadat bekend werd dat de stadsdelen achterliepen. Wij rekenen er op dat het college vinger aan de pols blijft houden.
2) inhuur externen: de rekeningcommissie maakte er opmerkingen over, ook in de commisiiebehandeling ging het er al over. De PvdA maakt zich grote zorgen! Want als de opdracht is: verminder externe inhuur, dan is het teleurstellend om te moeten constateren (achteraf!) dat de inhuur juist toegenomen is. Wij verwachten bij de begroting 2011 een stevig voorstel van het college dat ons het vertrouwen geeft dat het college op dit punt ook woord kan houden.
MdV,
Den Uyl formuleerde het zo: "marges gebruiken is soms het verschil tussen een spiraal naar beneden of naar omhoog. Het verschil tussen uitzichtloosheid en perspectief, tussen hoop en wanhoop.’ Financieel gezien zullen we de komende jaren met zeer smalle marges werken. Dat gaat Amsterdam, gaan de Amsterdammers merken. Voor de PvdA leidend is de ongedeelde stad, die de rekening van de crisis niet neerlegt bij de zwaksten. Wij zullen dus onderwijs, armoede/werk en veiligheid bovenaan de agenda houden. Wij zullen voor dat grote doel de smalle marges benutten.