29 juni 2010

Vragen over uitspraak politie aanpak antisemitisch geweld

Vandaag heeft PvdA raadslid Ahmed Marcouch schriftelijke vragen gesteld over de uitspraken van een politiewoordvoerder over de aanpak van antisemitisch geweld in Amsterdam. De politie liet afgelopen zaterdag bij monde van woordvoerder Ellie Hulst aan Het Parool weten de inzet van lokagenten om daders van antisemitisme op heterdaad te kunnen betrappen, niet te overwegen. ‘We gaan dat niet doen’, aldus Hulst.

Marcouch wil nu van het stadsbestuur weten in hoeverre deze uitspraak strookt met toezeggingen die vorige week door het college werden gedaan. Zowel het college, als leden van het driehoeksoverleg lieten tijdens de raadscommissie Algemene Zaken weten de inzet van onorthodoxe opsporingsmethoden om de pakkans te vergroten, te overwegen.

Verder vraagt Marcouch het college om discriminatoir geweld beter te gaan registreren en om het OM en de politie te bewegen om snel voorstellen te doen voor opsporingsmethodes die het succes van de ‘lok’-methode voor de bewijsvoering gebruiken.

Onderstaand de vragen van raadslid Marcouch.