16 juni 2010

PvdA teleurgesteld over vertraging taxiwet

Afgelopen week werd bekend dat de taxiwet opnieuw vertraagd is. De wet wordt op zijn vroegst op 1 januari 2011 van kracht, een jaar later dan de streefdatum waar Amsterdam op hoopte. PvdA woordvoerder Myriam bergervoet is teleurgesteld over de nieuwe vertraging.

In de raad is er meermalen aandacht besteed aan de problemen met de Amsterdamse taximarkt. De raad, maar ook het College en de politie, hebben herhaaldelijk verzocht om haast te maken met een nieuwe taxiwet. Met die taxiwet zou Amsterdam meer grip krijgen op de taximarkt en die structureel kunnen verbeteren.

Bergervoet: ‘Het is teleurstellend dat de wet opnieuw langer op zich laat wachten. De gemeente Amsterdam zet allerlei tijdelijke middelen in, zoals extra toezichthouders, om de taxisituatie beheersbaar te houden. Die kosten veel geld en bieden op lange termijn geen oplossing. Een ieder die op zaterdagnacht op het Leidseplein komt ziet dat er wat moet gebeuren. Jammer genoeg lijkt iedereen behalve Den Haag zich er van doordrongen dat die taxiwet snel nodig is.’

Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de uitbreiding van de gemeentelijke bevoegdheden oorzaak voor de vertraging. De wet moet worden gewijzigd en daarvoor is advies nodig van de Raad van State. Daar heeft het wetsontwerp de afgelopen vier maanden gelegen.

De PvdA gemeenteraadsfractie startte in september 2009 een petitie om Den Haag te bewegen haast te maken met de taxiwet: http://www.pvdaamsterdam.nl/algemeen/2009/10/teken-petitie-tegen-taxichaos/