24 maart 2010

VERKLARING COALITIEVORMING

De fractie van de Partij van de Arbeid Zuidoost heeft ervoor gekozen om de combinatie PvdA, VVD en Groen Links verder uit te werken tot een bestuurscoalitie voor het Stadsdeel Zuidoost. De PvdA heeft zich op basis van de verkiezingsuitslag van 3 maart steeds op het standpunt gesteld dat naar een brede coalitie met een solide draagvlak gestreefd zal worden. Een voortgang van de huidige coalitie met de VVD op basis van een kleine meerderheid, met eventuele gedoogsteun in de Raad, was daarom geen reële optie. De goede samenwerking met de VVD gedurende de afgelopen perioden leidde wel tot de wens om de VVD bij de nieuw te vormen coalitie te betrekken.
Mede op basis van de rapportage van de Informateur is nu gekozen voor een combinatie van de PvdA, Groen Links en VVD. De PvdA heeft de overtuiging dat hiermee een stabiel, kwalitatief sterk en integer bestuur gevormd kan worden, een wens welke in de informatiefase door alle betrokken partijen nadrukkelijk aan de Informateur is meegegeven.
De PvdA heeft de contacten met alle partijen in de informatiefase als zeer plezierig en constructief ervaren. De PvdA streeft er nadrukkelijk naar om ook in de nu aanbrekende fase van de formatie intensief met alle partijen in gesprek te blijven.
Met de gekozen coalitie kan de grote uitdaging van de aanstaande bezuinigingen worden aangegaan. Voor de PvdA geldt daarnaast vooral de verwachting dat met deze coalitie voor de komende 4 jaar een krachtige sociale agenda kan worden uitgevoerd Amsterdam Zuidoost.