19 maart 2010

Reactie PvdA op terugtrekking D66

Vandaag heeft Ageeth Telleman, fractievoorzitter van D66, kenbaar gemaakt dat zij zich niet beschikbaar stelt voor een coalitie met de PvdA. De PvdA betreurt dit en verbaast zich hierover. De gesprekken die zijn gevoerd met D66 en de informateur hebben hier wat de PvdA betreft geen enkele aanleiding toe gegeven. Zo hebben D66 en PvdA afgelopen woensdag gezamenlijk uitgesproken bereid te zijn de as van het college te vormen. Onderdeel van die afspraak was een verandering van de bestuurscultuur, waarvoor ook concrete voorstellen zijn gedaan.

Tijdens de gesprekken met de informateur heeft D66 haar bezwaar tegen de kandidatuur van Lodewijk Asscher voor het waarnemend burgemeesterschap niet kenbaar gemaakt. Door zich nu terug te trekken maakt D66 de benoeming van een waarnemend burgemeester onderdeel van het (in)formatieproces, terwijl dit een zaak van de (Commissaris van de) Koningin is. En geen politieke kwestie.

De Commissaris van de Koningin heeft Lodewijk Asscher vanochtend tot waarnemend burgemeester benoemd op basis van gesprekken met de fractievoorzitters van alle partijen in de gemeenteraad.

De PvdA betreurt het dat het informatieproces hiermee averij oploopt. De noodzaak om snel een nieuw college te vormen is groot. Amsterdam staat onder meer voor een zware bezuinigingsopdracht in de komende vier jaar. De PvdA blijft vanzelfsprekend bereid hier verantwoordelijkheid voor te nemen en zal vandaag nog de informateur raadplegen over de nieuw ontstane situatie.