12 maart 2010

Asscher: ‘Stad is Cohen zeer dankbaar’

Tijdens een persconferentie vanmiddag sprak Lodewijk Asscher zijn grote waardering uit voor Cohen. ‘Ik ken Cohen als een man die mensen samenbrengt in plaats van ze uit elkaar te spelen. Als een bindende leider. Zeer gerespecteerd in onze stad en ver daarbuiten. Iemand die na negen bewogen jaren, Amsterdam nog elke dag zijn meerwaarde bewees. Als een burgemeester die hard kan zijn als het moet, maar ook als een man van troostende woorden en een hand op je schouder als het even tegenzit.

Vanaf vandaag delen wij onze burgemeester van Amsterdam met de rest van Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat Job Cohen voor Nederland juist dat kan betekenen waar wij in onze stad zo dankbaar voor zijn. De kracht om mensen te binden, moed, empathie en leiderschap. Ik besef ook dat het plotselinge vertrek van Job Cohen als burgemeester voor heel veel Amsterdammers een schok zal zijn. Maar Job Cohen laat de stad goed achter.’

Lodewijk Asscher zal voorlopig als loco-burgemeester Cohen’s taken waarnemen en zal de commissaris van de koningin aanbieden om als waarnemer op te treden totdat een nieuwe burgemeester benoemd wordt.