11 maart 2010

Opdracht aan de informateur

De leiders van de zes grootste partijen in Amsterdam gaan vanaf vrijdag aanstaande om tafel om te spreken over de vorming van een nieuw college van B & W. Eberhard van der Laan, oud-minister voor Wonen, Wijken en Integratie, oud–fractievoorzitter van de PvdA in Amsterdam én Amsterdammer is bereid gevonden om als informateur op te treden. De lijsttrekkers van D66, Groen Links, VVD, CDA en SP hebben met dit initiatief van PvdA fractievoorzitter en partijleider Lodewijk Asscher ingestemd. De opdracht van de informateur is om de mogelijkheden te onderzoeken om een start te kunnen maken met de formele fase van de collegevorming (de formatie).

Het is de bedoeling dat iedere partij in de gesprekken met de informateur aangeeft wat de ideeën en gedachten zijn over:

– de interpretatie van de verkiezingsuitslag en welke gevolgen de uitslag heeft voor het te vormen college;
– welke inhoudelijke wensen de partij in het collegeprogramma wil terugzien;
– wat eventuele inhoudelijke blokkades zijn;
– of de partij zelf collegeverantwoordelijkheid wil dragen;
– voorkeur voor een brede(re) of een smalle(re) coalitie;
– welke (andere) wensen de partij heeft over de samenstelling en het functioneren van het nieuw te vormen College van B&W.
– financiële hoofdpunten (in het licht van de bezuinigingen).

In de eerste fase wordt verkend welke mogelijkheden er zijn om tot collegevorming te kunnen komen. De informateur rapporteert zijn bevindingen aan de raadsfractie van de PvdA. De raadsfractie van de PvdA stuurt het rapport – voorzien van haar advies voor de formatie – door aan de andere fracties in de Gemeenteraad.