12 februari 2010

Burgers onder de Burgers

Druk met drugs groot succes!

Van raadsinitiatief tot succes
Het drugsbeleid, dat de stadsdeelraad in 2003 aan het toenmalig DB heeft opgedragen is een groot succes. Het straatbeeld heeft een metamorfose ondergaan. Verslaafden worden opgevangen en krijgen begeleiding naar een normaal bestaan. Bestrijding van verwervingscriminaliteit heeft geleid tot een sterke afname van inbraken en overvallen. Het gevoel van veiligheid bij bewoners is verbeterd.
Op 10 februari 2010 organiseerde het stadsdeel een conferentie over de drugsaanpak Zuidoost ‘Hoe zorg en repressie elkaar vinden’. Aan burgemeester Cohen en aan wethouder Vos werd een publicatie overhandigd over de succesvolle gezamenlijke aanpak om de drugsoverlast te bestrijden.
Voor de raad is dit natuurlijk een heugelijk moment. Aan het begin van de voorgaande periode heeft in 2002 en 2003 een felle discussie plaatsgevonden tussen de raad en het DB over de drugsaanpak. Wie nu in Zuidoost rondloopt ziet nauwelijks meer iets van het beeld dat toen bestond. Overal hingen Junks rond. Herhaaldelijk werd je al dan niet intimiderend aangesproken of je wat geld wilde geven. De verwervingscriminaliteit was buitensporig. De stad werd schoongeveegd en Zuidoost was daarbij het afvalputje. Het straatbeeld ziet er in 2010 volstrekt anders uit.
De raad eiste in 2003 meer dan wat pappen en nathouden zoals in beleidsnotities door het toenmalig DB werd voorgesteld. Uiteindelijk heeft een werkgroep uit de raad het initiatief genomen om zelf kaders te stellen aan de aanpak van de drugsproblematiek door het stadsdeel. In een nota met als titel ‘Druk met drugs’ deed de op initiatief van de PvdA-fractie ingestelde werkgroep voorstellen om tot een strakke en effectieve aanpak van de drugsproblematiek in Zuidoost te komen. De raad stelde de nota in 2003 vervolgens vast.
In essentie kende dat beleid 3 kernpunten:

• Het beleid diende zowel een zorg spoor als een repressief spoor te kennen en dat in een goed evenwicht
  • Zuidoost als afvalputje voor stad en regio moest gesloten worden. Het zorgaanbod diende uitsluiten bestemd te zijn voor de verslaafden uit Zuidoost. Andere stadsdelen en omliggende gemeenten moesten maar zelf voor hun verslaafden beleid te ontwikkelen.
  • Daar waar zorg aan verslaafden werd aangeboden, mocht dat niet leiden tot extra overlast voor bewoners. Betrokkenheid van bewoners en beleid voor die bewoners om overlast tegen te gaan diende onderdeel te zijn van hetzelfde beleid

Het DB verdient complimenten voor de wijze waarop zij uitvoering heeft gegeven aan de nota. De raad werd systematisch op de hoogte gehouden van de vorderingen. Een schoolvoorbeeld van hoe raad en college in een duaal bestel samen beleid tot ontwikkeling moeten brengen.

In de uitnodiging voor de conferentie wordt de lezer gevraagd om aan te geven waar het drugsbeleid zich na 2010 op zal moeten richten. Omdat voor 5 februari gereageerd moest worden en de raad pas na 5 februari de uitnodiging voor de conferentie heeft ontvangen, was het voor de raadsleden niet mogelijk om suggesties in te brengen. Voor de komende raad wil ik de volgende suggestie meegeven voor accenten in de aanpak van de drugsproblematiek.

In ‘Druk met drugs’ wordt gepleit voor het oprichten van een coffeeshop. Dit is niet gerealiseerd. Toch blijft een coffeeshop een belangrijk bouwsteen van het drugsbeleid. Op dit moment is in Zuidoost de handel in softdrugs nog overgelaten aan criminelen, die illegaal vanuit woningen en door drugskoeriers hun handel uitvoeren. De scheiding van markten ontbreekt daardoor nog steeds in Zuidoost. De drempel van de overgang van softdruggebruik naar het gebruik van harddrugs is dus laag. Het risico voor jongeren om verslaafd te raken aan harddrugs is hoog.
De handel in softdrugs is nog volstrekt in handen van de criminaliteit. Wel zijn er ondernemers die graag een coffeeshop willen starten. Het nieuwe bestuur zal beter gebruik moeten maken van haar doorzettingsmacht om een coffeeshop in Zuidoost te realiseren.

De repressieve aanpak van de drugsproblematiek heeft zich vooral gericht op de verwervingscriminaliteit. Voor de grote criminaliteit achter de drugsproblematiek in Zuidoost moest naar buiten Zuidoost gekeken worden. Het toenemend aantal opgerolde weedplantages, de bolletjes problematiek en de omvangrijke vondsten van cocaïne in Zuidoost wijzen erop dat toch ook in Zuidoost sprake is van criminaliteitsnetwerken.
Het nieuwe bestuur zal in samenwerking met bewoners, organisaties, instellingen, politie en justitie haar bestuurlijke aanpak van deze criminaliteitsnetwerken stevig ter hand moeten nemen. Veiligheid heeft meer invalshoeken dan de strafrechtelijke alleen.

Maar bovenal is het voor het nieuwe bestuur zaak om volgens de in ‘Druk met drugs’ aangegeven kaders de succesvolle weg te vervolgen.

Lourens Burgers