1 februari 2010

Mensen maken Oost !

In Amsterdam Oost werken bewoners samen aan de buurt. In de Indische Buurt werken netwerken van bewoners aan de leefbaarheid en veiligheid in de straat, op het plein in de buurt. In Oost-Watergraafsmeer de buurtbeheergroepen. De PvdA Oost vindt deze bewoners netwerken belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de buurt en wil blijvend investeren in ondersteuning aan initiatieven van buurtbewoners en ondernemers. De buurtbudgetten in de Indische Buurt, de Transvaalbuurt en de Dapperbuurt zijn een groot succes. Bewoners worden uitgenodigd samen plannen te maken en deze uit te voeren, en met succes. De buurt wordt leefbaarder, veiliger en meer mensen doen mee.

De bewonersnetwerken in de Indische Buurt hebben hun wensen beschreven in het document “ Het geheim van de Indische Buurt” en aangeboden aan Fatima Elatik (lijsttrekker PvdA Oost). De PvdA Oost omarmt de wensen van de bewonersnetwerken in de Indische Buurt en wil deze verbreden naar het nieuwe stadsdeel Amsterdam Oost.
Fatima Elatik (PvdA): “De kracht van Amsterdam Oost is de verscheidenheid aan wijken en buurten. De Indische Buurt heeft een ander karakter dan Betondorp en IJburg is anders dan de Dapperbuurt. De politiek maakt niet de buurt, dat doen de bewoners. Wij verwachten van de bewoners dat ze dat blijven doen.”

De PvdA Oost gaat uit van de positieve ontwikkelingen in de buurt. Bestaande samenwerking moet doorgaan en waar nodig verbeterd worden. Ervaringen uit de verschillende buurten moeten worden gedeeld, zodat actieve bewonersgroepen van elkaar kunnen leren. Ontwikkelde deskundigheid van buurtbeheergroepen en bewonersnetwerken kunnen elkaar versterken. Goede ideeën, vormen van participatie en meedoen uitrollen over Amsterdam Oost.

Meint Helder (PvdA): “We willen blijvend zoeken naar nieuwe vormen van participatie. Hierover willen we in gesprek met buurtbeheergroepen en bewonersnetwerken. Wat werkt wel en wat werkt niet. Hoe zorgen we ervoor dat meer bewoners, ook jongeren, zich inzetten voor hun buurt en zich aansluiten bij een buurtbeheergroep of bewonersnetwerk.”

De PvdA Oost nodigt buurtbeheergroepen en bewonersnetwerken graag uit voor een discussiemiddag over bewonersparticipatie. De PvdA Oost organiseert deze avond op Valentijnsdag, 14 februari.
HART VOOR DE BUURT.