14 januari 2010

PvdA redt Bandenboot van Robert Jasper Grootveld

In de raadsvergadering van deelraad centrum van donderdag 26 maart j.l. heeft de raad, op initiatief van de PvdA, ingestemd met een budget van 80.000 euro voor de verplaatsing van de bandenboot van de onlangs overleden kunstenaar en voorloper van de provobeweging Robert Jasper Grootveld.

Deze verplaatsing was nodig omdat de huizenblokken op de Oostelijke eilanden, waar de boot staat, gerenoveerd moeten worden. Dit object, een boot gemaakt uit oude banden, was eigenlijk bedoeld als speelobject voor kinderen, maar is daarvoor afgekeurd als speelobject voor kinderen. Maar de boot is meer dan een oud klimrek. Het is een van de weinige getuigen in de openbare ruimte van Amsterdam van de speelse en geestige kunst-opvatting uit de jaren ’60, een object gemaakt van overbodige industriële producten als commentaar op een doorgedraaide consumptie-maatschappij – een tijd waarin Amsterdam, mede door mensen als Grootveld, zich even het centrum van de wereld waande.

De VVD, de SP en Opheffen Nu zagen de cultuurhistorische waarde niet van dit object – ‘als iemand het ding wil hebben mogen ze het halen’ was de filistijnse teneur van hun betoog. De PvdA nam het voortouw dit tij te keren, en vond daarbij medestanders in Groenlinks, D’66 en Amsterdam Anders. ‘Alles van waarde is weerloos’, dichtte Lucebert al, maar wij zijn er trots op dat de deelraad deze kwetsbare getuigenis uit een roerige tijd heeft kunnen redden.