7 januari 2010

Sociaal huurbeleid volgens D66

Op vrijdag 11 december kondigde D66 Amsterdam in een persbericht aan het huurbeleid in Amsterdam écht sociaal te willen maken. Deze week diende D66 echter een motie in om woningen uit de sociale voorraad beschikbaar te stellen voor short stay. Tegelijkertijd staat in het verkiezingsprogramma van D66 dat de partij de 30% norm voor sociale woningbouw bij nieuwbouwprojecten wil loslaten. Hoe sociaal is dat?

Het is belangrijk bij grote nieuwbouwprojecten 30% sociale woningbouw te blijven bouwen, waar de PvdA zich altijd hard voor heeft gemaakt. Veel mensen met lage inkomens wonen nu in te kleine en slechte woningen. We investeren samen met de woningcorporaties veel in stedelijke vernieuwing om die woningen te verbeteren en in die wijken een betere mix te krijgen van huur- en koopwoningen. Maar dat lukt niet als we niet tegelijkertijd bij de nieuwbouw voldoende sociale huurwoningen bouwen. D66 wil mensen met lage inkomens blijkbaar liever laten zitten in te krappe en slecht geïsoleerde woningen. Daarnaast zal ook het voorstel meer woningen aan de sociale huurvoorraad te onttrekken de wachtlijsten voor sociale huurwoningen doen toenemen

In het persbericht kondigde D66 een voorstel aan om het college te laten experimenteren de huur meer van het inkomen te laten afhangen. Wethouder Gerson is echter al lang bezig dit experiment op te zetten. PvdA-raadslid Sonja Hauet diende namelijk vorig jaar al een motie in om een experiment dat ‘huur op maat’ heet in Amsterdam te beginnen: de huur hangt daarbij niet alleen af van het huis waar je woont, maar ook van het inkomen dat je hebt. De ruim 5000 grote gezinnen – gezinnen met meer dan drie kinderen die wonen op minder dan 60m2 – willen we zo de kans geven om makkelijker aan een grotere woning te komen.

De voorstellen van D66 zijn dus deels overbodig en bepaald niet sociaal.