26 november 2009

PvdA wil goedkoper tarief enkeltje ov-chipkaart

Gisteren werd bekend dat PvdA tweede Kamerlid Lia Roefs de problemen met het dubbele instaptarieven van de ov-chipkaart gaat aankaarten bij staatssecretaris Huizinga. Deze problemen spelen in Amsterdam gelukkig niet, maar de PvdA Amsterdam steunde wel eerder een voorstel van GroenLinks om het tarief voor een enkeltje in Amsterdam te verlagen.

Ook reizigersvereniging Rover maakte eerder bekend veel klachten te hebben ontvangen over te dure enkeltjes. In Amsterdam betaal je nu voor een enkeltje 2,60 euro in plaats van de 1,60 euro die het voorheen was – uitgaande van een losse strippenkaart van 1 zone.

Met een ov-chipkaart is de reiziger, behalve de eenmalige aanschaf, gemiddeld genomen niet duurder uit. Met € 10 cent per kilometer kent Amsterdam het laagste tarief in Nederland voor de vaste OV-chip. Dat is anders bij een enkele reis met een wegwerp ov-chipkaart. Volgens de reizigersvereniging zijn de klanten die een enkeltje kopen geen vaste reizigers die lange afstanden afleggen, zoals toeristen en dagjesmensen. ‘Het kaartje voor één zone werd in Amsterdam, zowel in bus als in tram, altijd het meest verkocht. Al die mensen betalen nu een euro meer,’ aldus een woordvoerder van Rover.

In september 2009 diende de PvdA, Groenlinks en de SP een motie in, waarin de partijen vroegen om een prijs van maximaal € 1,30 voor een enkeltje tot een half uur. Een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad steunde het voorstel om op korte termijn een goedkoper alternatief voor de wegwerp OV-chipcard van € 2,60 aan te bieden.

Het College werd verzocht om zo snel mogelijk met de Stadsregio Amsterdam (SRA) en het Gemeente Vervoer Bedrijf (GVB) om de tafel te gaan om afspraken te maken over het lagere tarief. Als dat niets oplevert overwegen de drie partijen hun voorstel in de Regioraad in stemming te brengen.

Lees hier eerdere berichtgeving in het Parool over dit onderwerp.