19 november 2009

‘Toezicht op taxi’s voor eigen rekening’

De hoge kosten die de gemeente Amsterdam nu maakt voor het toezicht op taxichauffeurs komen in de toekomst mogelijk voor eigen rekening van de taxibedrijven. Verder wordt de taxistandplaats op het Centraal Station mogelijk verplaatst naar de achterzijde en de taxistandplaats op het Leidseplein naar een nog niet bepaalde plek. Dat zei verkeerswethouder Hans Gerson gisteren tijdens de presentatie van de voortgangsrapportage Naar een Gezonde Taximarkt.

Gerson vindt het het overwegen waard om taxibedrijven voortaan zelf te laten betalen voor het toezicht dat nodig is om de veiligheid van passagiers te waarborgen. Hij sprak verder over een verbeterde situatie waarbij een positieve mentaliteitsverandering waarneembaar is. Het begint ergens op te lijken, we horen steeds meer positieve geluiden van tevreden klanten. Maar we zijn er nog niet.

Er moet volgens Gerson een taxiwet komen waarin groepsvorming verplicht wordt gesteld. Chauffeurs mogen als het aan de wethouder ligt voortaan alleen nog maar in Amsterdam rijden als ze bij een centrale zijn aangesloten. Ik denk daarbij aan een centrale van tenminste 25 chauffeurs, maar dat moeten we nog verder uitwerken.

Volgens Gerson stuurt staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Huizinga het voorstel voor de taxiwet naar verwachting nog dit jaar naar de Raad van State. Op die manier moet een einde komen aan de anonieme chauffeurs die ongestoord korte ritjes kunnen weigeren, veel te veel geld rekenen of zich schuldig maken aan verbaal of fysiek geweld.

Hij liet verder weten dat de driehoek (gemeente, politie, justitie) harder wil optreden tegen chauffeurs met een strafblad. Het moet glashelder zijn dat mensen die zich niet aan de regels houden, daar de consequenties van ondervinden. Gerson vermoedt dat dit een enorme uitwerking zal hebben op de branche. Tot nu toe nam niemand volgens hem de verantwoordelijkheid daar iets mee te doen, omdat er geen duidelijke aanpak was.

Dossieropbouw
Ook wil de gemeente samen met de politie en de Rijksinspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) chauffeurs die zich systematisch misdragen in het verkeer, door bijvoorbeeld een stoplicht te negeren of te hard te rijden, maatregelen van de zogenoemde huf ter aanpak opleggen. Zo zouden ze de ontheffing voor de tramen busbaan kwijt kunnen raken of hun chauffeurspas.

Lees hier de berichtegeving op NU.nl en Het Parool.