17 november 2009

Parkeren: opmerkingen VVD onterecht

Uit resultaten van een onderzoek aan de Vrije Universiteit blijkt dat Amsterdammers bereid zijn veel meer te betalen voor een parkeervergunning. In het centrum betalen bewoners nu ongeveer tachtig cent per dag en vanaf 1 januari zal dat iets meer dan één euro zijn.

De VVD was er als de kippen bij om een reactie te geven voor AT5. Volgens de VVD zouden mensen bereid zijn dieper in de buidel te tasten omdat volgens hen de linkse partijen zoveel parkeerplaatsen hebben geschrapt. Dat is niet waar. Uit cijfers van O&S blijkt namelijk dat er in 2008 127.772 gecontroleerde parkeerplaatsen waren in de stad en er 126.978 parkeervergunningen werden verstrekt. In 2006 waren er 119.410 gecontroleerde parkeerplaatsen en werden er 117.560 parkeervergunningen verstrekt. Het aantal parkeerplaatsen is in deze collegeperiode dus gegroeid met bijna 20.000 parkeerplekken. Een percentage van bijna 8 procent.

Is het aantal personenauto’s dan gestegen? De groei van het percentage autobezit (inclusief auto van de zaak) is sinds 2000 gelijk, zo blijkt uit cijfers van DIVV: 37 procent. Dat komt neer op iets meer dan 240.000 auto’s (inclusief bedrijfsauto’s). Dus: meer parkeerplekken voor ongeveer hetzelfde aantal auto’s.

De claim van de VVD dat dit linkse college een groot aantal parkeerplaatsen zou hebben geschrapt en dat dit college aan ‘autootje pesten’ doet, is ongegrond en onterecht.