16 november 2009

Monument voor wereldmaat Normaal Amsterdams Peil

Als Amsterdammer weet je niet beter, de stad ligt net als zo’n beetje heel Nederland onder de zeespiegel. Wat voor ons vanzelfsprekend is, is heel bijzonder voor toeristen of voor Amsterdammers met een niet Nederlandse achtergrond. Wat veel minder mensen weten is dat er een heuze wereldmaat op het gebied van de waterstand is en dat is het Normaal Amsterdams Peil, afgekort het NAP.

Vroeger hoorde je op de radio gekoppeld aan het nieuws ook de waterstanden van de rivieren, die en die gemeente zoveel meter onder NAP. Het NAP is qua wereldmaat te vergelijken met de nulmeridiaan van Greenwich en dus heel bijzonder.

Maar wie weet dat? En wie weet eigenlijk dat aan het NAP weg gestopt in een stadhuisgang al hommage kan worden verleend?

De PvdA vindt dat dat anders moet en omarmt dan ook graag het initiatief om het NAP een echt op en top monument te geven. Een monument zodanig dat het NAP bij de Amsterdammers en de toeristen letterlijk goed op de kaart komt te staan. De stichting die daarvoor ijvert heeft al een groot bedrag via sponsors en donaties bij elkaar vergaard. En ook al zijn het krappe tijden, de PvdA wil desalniettemin het resterende bedrag er vanuit de gemeente bijgelegd zien.

In onze notitie Amsterdam Waterstad (LINK) bepleitten wij het NAP monument al en tijdens de watertafel bijeenkomst dit voorjaar (LINK) kregen wij ook een prachtige presentatie van de plannen voor het NAP monument. De door de PvdA bij de begroting ingediende motie om het NAP monument nu snel van de grond te krijgen treft u in bijlage (LINK)aan.