4 november 2009

Nieuwe bestemming brugwachtershuisjes

Veel brugwachtershuisjes komen leeg te staan, omdat bruggen en sluizen steeds meer op afstand worden bediend. PvdA gemeenteraadsleden Sabina Gazic en Hetti Willemse riepen het college in juni 2009 in een motie op om te inventariseren hoeveel huisjes vrijkomen en een prijsvraag uit te schrijven onder Amsterdammers voor het beste idee voor herbestemming van de huisjes.

Op 16 oktober schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad dat er ongeveer dertig brugbedieningshuisjes vrij zullen komen over een periode van zeven jaar. Het college onderschrijft de aantrekkelijkheid van nieuwe functies voor de brugwachtershuisjes. Het is niet zeker of alle huisjes kunnen worden gebruikt voor nieuwe functies, omdat er soms nevengebruik is zoals toegang tot een brugkelder or bruginstallaties. De mogelijkheden voor hergebruik en aanpassingen worden nu onderzocht. Bureau Monumenten en Archeologie is hierbij betrokken. Binnen en half jaar komt er meer duidelijkheid en dan wordt ook de prijsvraag uitgeschreven.

Zie ook eerder bericht en het Parool