3 november 2009

Flyer tegen taxichaos

PvdA wethouder Hans Gerson (Verkeer en Vervoer) deelde gisteren flyers uit op de taxistandplaats op het Leidseplein. De gemeente Amsterdam verspreidt een kwart miljoen flyers om taxiklanten beter te informeren.

Op de flyer, die zowel in het Nederlands als Engels verschijnt, staat wat een taxi kost en dat een klant altijd moet vragen of de chauffeur de meter aanzet.

Verder staat er een plattegrond van Amsterdam op. Ook wordt de gebruiker gewezen op wat hij moet doen als hij ontevreden is. "Noteer in dat geval het kenteken van de auto en bel de klacht door naar een speciaal nummer", luidt het advies. Op die manier wil de gemeente in beeld krijgen wat er precies misgaat.

In Amsterdam zijn er al jaren grote problemen met taxi’s. Er zijn veel klachten over chauffeurs die te hoge prijzen vragen, korte ritten weigeren of klanten intimideren. Eerder startte de PvdA gemeenteraadsfractie een petitie om Den Haag aan te sporen haast te maken met de nieuwe taxiwet. Deze taxiwet geeft de gemeente Amsterdam meer bevoegdheden om de taxichaos effectief aan te kunnen pakken. Teken hier de petitie.