2 november 2009

Online meedenken over het verkiezingsprogramma: de resultaten

De afgelopen weken is er online (op Linkedin en Hyves) gediscussieerd over thema´s die aan bod komen in het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010. Elke week kwam er een thema aan bod met een stelling waarop gereageerd kon worden. Alle reacties zijn inmiddels teruggekoppeld naar de verkiezingsprogrammacommissie zodat zij deze kunnen gebruiken bij het maken van het verkiezingsprogramma. Nu is het tijd om de balans op te maken; wat zijn de belangrijkste conclusies van dit online debat?

Bij de vraag welke thema´s de PvdA Amsterdam bovenaan haar agenda moet zetten waren er twee duidelijke winnaars: onderwijs en werk & economie. Bij werk & economie gaat het dan vooral om de crisis. Om deze te lijf te kunnen wordt onderwijs aangedragen als oplossing, door een stedelijk onderwijsakkoord en meer aandacht voor MBO en ambachten zouden we de crisis aan moeten kunnen. Daarnaast wordt het faciliteren van kenniswerkers, de creatieve industrie en het MKB genoemd door aantrekkelijke financieringsmodellen en huisvesting.

In Amsterdam moeten we doorgaan met het creëren van kansen zodat elke Amsterdammer zich vrij kan ontwikkelen. Dat gebeurt nu al maar bijvoorbeeld minder rompslomp bij het beginnen van een bedrijf als niet Nederlander en het actief ondersteunen van ondernemerschap en schoolgaan kan dit nog verbeteren.

Bij het thema onderwijs blijkt de behoefte dat de PvdA dit thema gaat claimen. Door bijvoorbeeld een Amsterdamse onderwijsconferentie op te zetten, de kwaliteit van toetsing te verbeteren en de randvoorwaarden op orde te brengen. Daarnaast wordt geopperd om universiteiten (meer) te verbinden aan bedrijven. Tenslotte wordt de woningnood aangestipt: niet alleen woningen voor meer studenten worden gevraagd maar ook voor afgestudeerden zodat deze na hun afstuderen in Amsterdam blijven en hun kennis niet meenemen naar elders.

Het thema veiligheid werd besproken met een praktische stelling over het ´taxi probleem´ in Amsterdam. Om dit op te lossen werden er de volgende oplossingen aangedragen: adviseurs uit Londen halen, de taxichauffeurs in dienst van de gemeente nemen en een puntensysteem instellen waarbij een chauffeur punten van zijn vergunning verliest bij overtredingen.

Door de crisis blijkt het nodig om te bezuinigen. De vraag waar Amsterdam op zou kunnen bezuinigen werd vooral beantwoord met efficiëntie: door op de centrale diensten te bezuinigen, klantgericht te werken en flexplekken en kantoortuinen te creëren kan er efficiënter en dus goedkoper worden gewerkt binnen de gemeente.

Op de laatste stelling over het harder aanpakken van door rood rijdende fietsers, werd eensgezind geantwoord dat het aanpakken van fietsers alléén geen speerpunt moet worden. Er gingen stemmen op voor strengere handhaving van alle verkeersovertredingen door alle verkeersdeelnemers Ook zijn er reacties dat er juist (op lange termijn) stoplichten weg moeten bij niet al te drukke kruispunten of dat vooral automobilisten harder moeten worden aangepakt als ze door rood rijden. Verder werd gezegd dat het terugdringen van ´nodeloze´ roodlicht/situaties en rationalisering van stoplichttijden ook kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid.

De online discussie heeft veel waardevolle ideeën opgeleverd voor het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. We willen iedereen die heeft gereageerd hartelijk bedanken voor hun input!