28 oktober 2009

Paul Tang PvdA Netwerkcafé in de week van de AOW

13 oktober jl. hadden we een primeur in het drukbezochte netwerkcafé van de PvdA: Paul Tang mocht weer spreken!

Wij profiteerden van de gelegenheid door hem het hemd van het lijf te vragen over de AOW, de DSB, de rest van de crisis en natuurlijk over Amsterdam.

Er is een akkoord bereikt in de coalitie dat mensen die op 1 januari 2010 55 jaar zijn nog gewoon op hun 65e jaar met pensioen kunnen. Voor de mensen die op 1 januari 2010 jonger zijn dan 55 jaar wordt de AOW in 2020 verhoogt tot 66 jaar en vijf jaar later tot 67 jaar.. Paul Tang is ervan overtuigd dat de verhoging van de AOW-leeftijd absoluut noodzakelijk is om de regeling overeind te houden. Niet alle aanwezigen deelden deze overtuiging, wat uiteraard tot een leuk debat leidde.

Uiteraard ging het ook over de snelle ondergang van de DSB Bank en de crisis in het algemeen. Paul Tang vindt dat we in Nederland veel te veel bezig zijn met snel rijk worden. ‘Men wil beleggen maar men is niet bereid daarvan de risico’s te aanvaarden. Iedereen wil een eigen huis om daar later financieel profijt van te hebben en sluit – koste wat het kost – daarvoor een hypotheek af, vaak met hele grote risico’s zoals bij de DSB Bank. Wat is er mis met sparen, een betaalbaar huurhuis en een baan waarvan je prima kunt leven?’ Dit zou volgens Paul Tang een hoop ellende voorkomen.

En zo kwamen we aan bij zijn eigen stad: Amsterdam. Ook hier waarschuwt Paul Tang voor het streven naar quick wins. Waarom inzetten op de komst van hoofdkantoren van Multinationals naar Amsterdam, die zo weer weg kunnen zijn? Uiteindelijk doet Amsterdam het al vele jaren met slechts 5 multinationals en wordt er niet ingezet op kleinschalige bedrijven en industriële werkgelegenheid. Waar is Nissan gebleven dat 20 jaar geleden met veel trompetgeschal naar Amsterdam kwam? Waarom komt Ceres in de haven niet van de grond? Belangrijke werkgevers voor grote groepen mensen in de samenleving die nu voor een groot deel langs de kant staan.

Het was een interessant gesprek dat met veel enthousiasme en het nodige verstand van zaken werd geleid door het PvdA gemeenteraadslid Michiel Mulder. De naborrel borrelde lang door en de laatste gast vertrok om 23.00 uur. Paul Tang en Michiel Muder, nogmaals hartelijk dank voor jullie bijdrage.