28 oktober 2009

Koopzondag blijft

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft zich dinsdagavond uitgesproken voor de manier waarop minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) de regels voor de koopzondag wil aanpassen. Kamer en minister willen een einde maken aan het oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling.

Gemeenten zullen voortaan beter moeten motiveren waarom ze overgaan tot de toerismebepaling, ook moeten zij een duidelijke belangenafweging maken en moet er sprake zijn van substantieel toerisme. Daarmee verandert er voor Amsterdam niets. Er is in Amsterdam sprake van substantieel toerisme en motivatie en belangenafweging zijn al een belangrijk onderdeel bij de uitwerking van de nieuwe verordening.

Wethouder Lodewijk Asscher liet eerder al weten blij te zijn dat de koopzondag voor Amsterdam behouden blijft. Begin deze maand gooide hij de knuppel in het hoenderhok en verklaarde dat hij in de hele stad winkeliers de mogelijkheid wil geven open te gaan op zondag. Met succes dus.

Een voorstel om de stadsdelen niet langer te laten beslissen over de koopzondag ligt al bij de gemeenteraad. Asscher hoopt dat de nieuwe regels voor de koopzondag op 1 februari kunnen ingaan, zo liet hij eind september aan het Parool weten. .

Een wetsvoorstel van SP en SGP dat juist de vrijheid van gemeenten wil inperken om winkels toe te staan op zondag open te zijn, kreeg gisteren geen meerderheid in de Tweede Kamer.

Volg Lodewijk Asscher op Twitter, klik hier.