23 oktober 2009

PvdA wil meer onderzoek verkeersveiligheid

AMSTERDAM (ANP) – De Amsterdamse afdeling van de PvdA heeft verkeerswethouder Hans Gerson gevraagd zich sterker te maken voor de verkeersveiligheid in de hoofdstad. De partij wil onder meer dat er onderzoek komt naar nieuwe technologieën die ongevallen door de dode hoek moeten voorkomen, liet ze donderdag weten.

De PvdA denkt daarbij aan het verplicht stellen van bewegingssensoren en waarschuwingssystemen op vrachtwagens die de stad binnenkomen. Die moeten chauffeurs op gevaarlijke plekken een seintje geven over het gevaar van de dode hoek.

Gerson kondigde al aan dat hij wil onderzoeken of hij op bepaalde plekken binnen de ringweg A10 een 30 kilometerzone kan invoeren. De PvdA wil dat hij nog een stap verdergaat. Zo willen de sociaal-democraten dat de wethouder verder kijkt naar distributiecentra aan de rand van de stad die winkels in de binnenstad op een milieuvriendelijke manier kunnen bevoorraden. Dit is niet alleen goed voor de luchtkwaliteit, een stokpaardje van de gemeente, maar het zorgt ook voor minder grote vrachtwagens in de stad wat de verkeersveiligheid ten goede zou moeten komen, aldus de partij.

De PvdA neemt een voorbeeld aan de regio Arnhem-Nijmegen, waar proeven al hebben aangetoond dat het mogelijk is vrachtverkeer in stadscentra terug te brengen. Sinds april vorig jaar heeft Nijmegen bijvoorbeeld een afleverpunt waarvandaan ruim zeventig aangesloten ondernemers in de binnenstad met milieuvriendelijk transport worden bevoorraad.