Door op 29 januari 2014

PvdA en D66 willen Amsterdamse belangenvereniging filmsector

De gemeenteraadsfracties van PvdA en D66 pleiten voor een Amsterdamse belangenvereniging voor de filmsector. Deze belangenvereniging moet helpen banen en investeringen naar de stad te halen. De filmsector is ook belangrijk voor internationale stadspromotie. De PvdA en D66 willen Amsterdamse filmbedrijven ondersteunen bij het opzetten van een Amsterdamse belangenvereniging en hebben hier onlangs met vertegenwoordigers van de Amsterdamse filmindustrie over gesproken tijdens een ambtswoninggesprek.

Eind vorig besloot het kabinet 20 miljoen euro vrij te maken voor de filmsector nadat gebleken was dat de werkgelegenheid in de hele Nederlandse film- en audiovisuele sector tussen 1998 en 2011 teruggelopen was met 16,7 procent. In Europa was juist een groei van 11,5 procent te zien. Door een afname van overheidsbijdragen en fiscale voordelen in het buitenland bleek productieactiviteit zich te verplaatsen naar het buitenland.

PvdA-raadslid Liselore van der Heijden: ‘Steeds meer filmmakers wijken uit naar het buitenland vanwege allerlei fiscale voordelen. Amsterdam loopt daardoor inkomsten en werkgelegenheid mis. Dat is zonde. De filmsector zorgt namelijk voor veel banen en investeringen in de stad. We moeten deze sector koesteren.’

D66-raadslid Sebastiaan Capel: ‘Dankzij D66 is er landelijk 20 miljoen euro vrijgemaakt voor de filmsector. Met dat geld stimuleren we de filmindustrie, innovatie en werkgelegenheid. Een goed georganiseerde filmsector kan helpen dat de Amsterdamse filmbedrijven en daarmee de stad hiervan profiteren. Ook de vele opleidingen in de creatieve sector die de acteurs, filmmakers en producenten van de toekomst leveren, krijgen daarmee een impuls. .