Water

De Amsterdamse grachten zijn ooit aangelegd als logistieke infrastructuur, naast stedelijke verfraaiing en waterberging. Die belofte van transportsysteem hebben de grachten nog altijd in zich. Ondertussen groeit het toeristische passagiersvervoer verder, met alle overlast voor bewoners van dien. Nieuwe vaargebieden in en om de stad wachten op ontsluiting en kunnen zowel de Amsterdammers zelf als de bezoekers nieuwe bestemmingen leveren.
  • De PvdA wil dat er meer veerboten gaan varen over het IJ. Daarnaast moet de brug over het IJ snel gerealiseerd worden. De drukte op de ponten wordt snel aangepakt door veerdiensten vaker te laten varen met grote ponten.
  • We onderzoeken nut en noodzaak van het verplaatsen van de passagiersterminal.
  • Wij hebben zorgen over de grote toegenomen commerciële drukte op het water nu die markt isvrijgegeven. Wij willen allereerst de overlast voorkomen en de veiligheid waarborgen.
  • De PvdA heeft oog voor de ondernemers in de rondvaartbranche. Maar we trekken aan de noodrem als de groei tot te grote overlast voor bewoners leidt. Een platte race naar de bodem is evenmin wenselijk. In 2022 willen we een energiezuinige rondvaartvloot. Dan zijn er ook kleinschalige op- en afstapplekken, goed verspreid over de stad.
  • We willen meer gebruik gaan maken van de vaarwegen voor transport van goederen.