Creatieve verbinding in Oost: Tugela85

18 januari 2018

Aan de Tugelaweg in Amsterdam Oost staat een oud schoolgebouw. De kinderen zijn naar een pand verderop verhuisd. Nu zij er niet meer spelen, wordt er door volwassenen gespeeld: kunstenaars. Zij kunnen hier hun creativiteit tegen een gereduceerd tarief de vrije loop laten. In ruil daarvoor zetten zij zich vrijwillig op wekelijkse basis in voor buurtinitiatieven. Het is een van de vele initiatieven in Amsterdam Oost die bewoners binden met elkaar en met de buurt. In het kader van de Buurtbivak Oost gingen wij op bezoek.

Terwijl wij rondgeleid werden door gebiedsmanager in Amsterdam Oost, Pieter Klapwijk, werden we gewezen op de kleine en grote pareltjes van dit stukje Amsterdam. De hoeveelheid volks- en geveltuintjes in de wijk tonen aan hoe zeer de mensen betrokken zijn bij hun buurt. Het is een wijk die zich in hoog tempo heeft ontwikkeld. Een decennium geleden lag bijvoorbeeld het Krugerplein er een stuk minder florissant bij. Na een flinke make-over met onder andere meer groenvoorzieningen, speeltuinen en een Cruyff-court ligt dit deel van de stad er weer prachtig bij.

Kantelpunt

Toch maken sommige buurtbewoners zich zorgen. Verandert deze buurt niet te snel of te veel? “De wijk staat op een kantelpunt”, vertelt Lieke Thesingh van Tugela85. Gelukkig hebben de woningcorporaties hier nog niet al te veel sociale huurwoningen verkocht, zodat het karakter van de wijk behouden is gebleven. Zorgen over de toekomst maken ze zich nog niet. Maar er kan wel veel meer gedaan worden vanuit de gemeente voor lokale initiatieven zoals die op de Tugelaweg.

Volgens Pieter Klapwijk, die deze buurt en haar initiatieven door en door kent, handelt en redeneert de gemeente te veel vanuit een centralistisch oogpunt. “Je kan lokale initiatieven zoals deze niet in een stedelijk format gieten”, stelt hij. De Raad zou meer tijd en energie moeten besteden aan de vraag wat lokale initiatieven opleveren voor de buurt, in plaats van de resultaten kwantificeren voor de stad als geheel. Lokaal werk is maatwerk, lijkt een logische conclusie na een goed gesprek.